OPIS FORMULARZA

Symbol formularza: DG-1
Nazwa formularza: Meldunek o działalności gospodarczej
Częstotliwość formularza/załącznika: miesięczny/kwartalny

Ozdobna grafika na pasku tytułowym po prawej (wykresy)
Objaśnienia do formularza DG-1 oraz załącznika do meldunku DG-1 dla przedsiębiorstw budowlanych.
 

Objaśnienia do formularza DG-1.

Sprawozdawczość meldunkowa na formularzu DG-1 ma charakter danych wstępnych. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny być zgodne z ewidencją prowadzoną stosownie do wymagań zasad rachunkowości lub własnych potrzeb. W przypadku braku pełnej ewidencji na dzień sporządzania sprawozdania dopuszcza się wykazywanie danych szacunkowych.
W przypadku konieczności skorygowania danych wykazanych w poprzednich okresach (np. wystawienie faktur korygujących, szacowanie danych miesięcznych) korekty te uwzględnia się wyłącznie w rubryce "od początku roku" w najbliższym sprawozdaniu po stwierdzeniu nieprawidłowości. Korekty dotyczą tylko danego roku, w związku z tym nie należy wykazywać wartości ujemnych.
W sprawozdaniach za styczeń nie należy wypełniać rubryki "od początku roku do końca miesiąca sprawozdawczego" (w dziale 1, 2 i 3, rubryki 2).
Podmioty zaklasyfikowane do działu 02 według PKD 2007 wypełniają wyłącznie informacje o zatrudnieniu i wynagrodzeniach oraz o czasie przepracowanym (dział 1 wiersze 06 - 11).

  Dział 1. Podstawowe dane o działalności gospodarczej

W wierszu 01 wykazuje się otrzymane i należne kwoty w wartości netto (bez VAT) za sprzedane na zewnątrz przedsiębiorstwa produkty, tj., własnej produkcji wyroby gotowe, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno - kartograficzne, roboty, w tym także budowlano- montażowe itp., wynikające z przemnożenia ilości sprzedanych wyrobów i usług przez jednostkową cenę sprzedaży, skorygowaną o należne dopłaty, udzielone rabaty, bonifikaty, opusty lub umowne kwoty należne z tytułu sprzedaży wyrobów i usług.
Sprzedaż realizowaną z magazynu producenta do innej jednostki zalicza się do sprzedaży wykazywanej w wierszu 01 (a nie do sprzedaży hurtowej wykazywanej w wierszu 14).
W wierszu 01 nie należy ujmować sprzedaży materiałów i odpadów niezużytych w procesie produkcyjnym dokonywanej zarówno przez sieć handlową, jak i przez magazyn jednostki.
W przypadku zawarcia umowy na warunkach zlecenia nale ży wykazać zryczałtowaną odpłatność agenta, natomiast w przypadku zawarcia umowy agencyjnej - pełne przychody agenta, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży towarów.
Dane wykazane w wierszu 01 rubryka 2 sprawozdania DG-1 powinny być zgodne z zakresem danych wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 02 pomniejszonych o wartość dotacji wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 67 danych uzupełniających. Dopuszcza się różnice wynikające ze sporządzania sprawozdania F-01/I-01 zgodnie z art. 45 ust. 1a lub 1b ustawy z dnia 29 września 1994 roku o rachunkowości (Dz. U. z 2019 r. poz. 351, z późn. zm.).

Uwaga:
  1. Jednostki przemysłu energetycznego, ciepłowniczego i gazowniczego, jak również inne jednostki zajmujące się przesyłem, dystrybucją (jednostki sieci, zbytu) wykazują w dziale 1, wiersz 01 tylko wartość swojej usługi oraz przychody ze sprzedaży produkcji własnych produktów (wyrobów i usług). Jako wartość własnej usługi należy wykazać nadwyżkę opłat (m. in. przesyłowych, abonamentowych), naliczonych przez przedsiębiorstwo zajmujące się dystrybucją, nad wielkością w/w opłat zawartych w fakturze od dostawcy energii elektrycznej, cieplnej lub gazu.
  2. Podmioty gospodarcze zajmujące się kompletacją dostaw i działające jako generalni dostawcy wykazują różnicę między wartością dostawy w faktycznie uzyskanych cenach sprzedaży a wartością dostawy w cenach zakupu (nabycia).
  3. Polskie firmy prowadzące działalność poza granicami kraju i rozliczające się wyłącznie z zagranicznymi urzędami skarbowymi wykazują dane w wierszu 01 oraz w wierszu 04 i 06.

W wierszu 02 wykazuje się wydzieloną z wiersza 01 wartość przychodów ze sprzedaży robót budowlano-montażowych wykonanych w kraju siłami własnymi (tj. bez podwykonawców) na rzecz obcych zleceniodawców. Przychody te dotyczą robót, za które wystawiono faktury, niezależnie od tego czy zostały zapłacone.
Zakres robót budowlano-montażowych obejmuje:

  • przygotowanie terenu pod budowę;
  • wznoszenie kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz inżynierię lądową i wodną;
  • wykonywanie instalacji budowlanych;
  • roboty budowlane wykończeniowe.

W wierszu 03 wykazuje roboty o charakterze inwestycyjmym, do których należą roboty:

  1. realizowane na nowych obiektach, obejmujące:
    1. przygotowanie i zagospodarowanie terenu pod budowę,
    2. budowę (wznoszenie) lub odbudowę obiektów budowlanych (budynków, budowli, części budowlanej kotłów, linii i sieci elektroenergetycznych, elektrotrakcyjnych i telekomunikacyjnych) wraz z robotami wykończeniowymi i montażem wewnętrznych instalacji i konstrukcji metalowych tych obiektów,
    3. roboty górniczo-dołowe i wiercenia związane z rozszerzaniem chodników w czynnych kopalniach wykonywane przez przedsiębiorstwa budowy kopalń;
  2. realizowane w istniejących (użytkowanych) obiektach roboty mające charakter przebudowy, rozbudowy (nadbudowy, dobudowy), jeżeli w ich wyniku których uzyskuje się przynajmniej jeden z niżej wymienionych efektów:
    1. zmianę charakteru (przeznaczenia) przebudowywanego obiektu,
    2. istotne zwiększenie jego pierwotnej wartości użytkowej,
    3. przystosowanie do zmienionych warunków użytkowania,
    4. wydłużenie okresu jego użytkowania,
    5. obniżenie kosztów eksploatacji bądź poprawę jakości usług czy procesów produkcyjnych prowadzonych w tym obiekcie;

Do robót o charakterze inwestycyjnym nie należą roboty:

  1. remontowe polegające na:
    • odtwarzaniu (przywracaniu) pierwotnego stanu (wartości technicznej i użytkowej) istniejących obiektów budowlanych (a jednocześnie, niestanowiące bieżących konserwacji tych obiektów),
  2. pozostałe do których zalicza się:
    • roboty związane z konserwacją, tj. okresowym wykonywaniem robót niezbędnych do utrzymania obiektu budowlanego i jego otoczenia w należytym stanie technicznym, obejmujących likwidację przyczyn i skutków uszkodzeń mogących spowodować przedwczesne niszczenie obiektu lub jego elementów i urządzeń,
    • roboty rozbiórkowo-porządkowe prowadzone dla uzyskania materiałów nadających się do dalszego użycia,
    • roboty w zakresie budowy i rozbiórki obiektów tymczasowych na terenie budowy.

W wierszu 04 wykazuje się wartość produktów wytworzonych niezaliczonych do sprzedaży, traktowanych na równi ze sprzedażą, nieujętych w wierszu 01, tj. wartość własnych wyrobów przekazanych do własnych punktów sprzedaży detalicznej, jak również do własnych zakładów gastronomicznych i do własnych hurtowni, wartość wykonanych świadczeń na rzecz funduszu świadczeń socjalnych, wykonanych i przekazanych wyrobów i usług własnej produkcji na powiększenie wartości własnych środków trwałych, przekazanych rzeczowych składników majątku, nieodpłatnie przekazanych wyrobów i usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, przekazanych wyrobów i usług na potrzeby osobiste podatnika i pracowników oraz darowizny wyrobów i świadczonych usług bez pobrania zapłaty.
Wiersz ten nie obejmuje wartości zapasów produktów gotowych i produkcji niezakończonej.

W wierszu 05 należy wykazać przychody netto ze sprzedaży towarów i materiałów (bez VAT łącznie z podatkiem akcyzowym), tj. kwoty należne za sprzedane towary i materiały, niezależnie od tego, czy zostały zapłacone, wynikające z przemnożenia ilości sprzedanej przez jednostkową cenę sprzedaży netto, skorygowane o należne dopłaty i udzielone opusty, bonifikaty itp. lub umowne kwoty należne z tytułu sprzedaży.
Do przychodów ze sprzedaży towarów zalicza się sprzedaż tych składników, nabytych w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym, na zewnątrz przedsiębiorstwa lub we własnych punktach sprzedaży, a w jednostkach sprzedających we własnej sieci sklepów obok towarów obcej produkcji także produkty przez siebie wytworzone.
Do przychodów ze sprzedaży towarów zalicza się prawa majątkowe wynikające ze świadectw pochodzenia energii elektrycznej wytworzonej w odnawialnych źródłach energii tzw. certyfikaty, należy je wykazywać wyłącznie w wierszu 05.
Dane wykazane w wierszu 05 rubryka 2 sprawozdania DG-1 powinny być zgodne z zakresem danych wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 06. Dopuszcza się różnice wynikające ze sporządzania sprawozdania F-01/I-01 zgodnie z art. 45 ust. 1a lub 1b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

Uwaga:
Przedsiębiorstwa wytwarzające energię elektryczną, cieplną lub gaz, zajmujące się dystrybucją (przesyłem) wymienionych wyrobów wykazują w wierszu 05 przychody ze sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej, gazu; będzie to wartość wyliczona z przemnożenia ilości sprzedanej (dostarczonej) energii elektrycznej, cieplnej, gazu przez jednostkową cenę sprzedaży netto, zgodnie z obowiązującymi taryfikatorami; wartość ta powinna być powiększona o opłaty (przesy łowe, abonamentowe) zawarte w fakturach od dostawców wyżej wymienionych wyrobów w zakresie dotyczącym zakupu energii elektrycznej, cieplnej, gazu do dalszej odsprzedaży.

W wierszu 06 wykazuje się liczbę osób (bez uczniów) będących w stanie ewidencyjnym w ostatnim dniu miesiąca, dla których jednostka sprawozdawcza jest głównym miejscem pracy, łącznie z pracującymi poza granicami kraju.
Pojęcie „główne miejsce pracy” stosowane jest w statystyce w celu obliczania liczby osób pracujących, przyjmując zasadę jednorazowego ujmowania osób pracujących w kilku miejscach pracy, tzn. osoby zatrudnione w dwóch lub więcej miejscach pracy powinny oświadczyć, które miejsce pracy uważają za główne, przyjmując za kryterium np. wymiar godzin, kwotę wynagrodzenia. Dla pracującego emeryta lub rencisty głównym miejscem pracy jest zakład pracy, a emerytura lub renta jest źródłem dochodu dla tej osoby.
Dane podaje się bez przeliczenia zatrudnionych na pełne etaty.
Do pracujących zalicza się:

  1. osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy (tj. umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania) łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo,
  2. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę nakładczą,
  3. agentów, tj. osoby, z którymi jednostka sprawozdawcza zawarła umowę agencyjną lub umowę na warunkach zlecenia o prowadzeniu placówek handlowych, usługowych lub o wykonywaniu zleconych czynności oraz pomagających członków ich rodzin i osoby zatrudnione przez agentów; do agentów nie zalicza się osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą;
  4. właścicieli i współwłaścicieli zakładów (z wyłączeniem wspólników, którzy nie pracują, a wnoszą jedynie kapitał), łącznie z bezpłatnie pomagającymi członkami ich rodzin;
  5. osoby otrzymujące zasiłki chorobowe, macierzyńskie i opiekuńcze.
  6. osoby skazane (więźniowie) pracujące na podstawie zbiorowych umów o pracę.
Do pracujących nie zalicza się:
  • osób skreślonych czasowo z ewidencji, z którymi nie rozwiązano umowy o pracę;
  • osób:
    1. korzystających w miesiącu sprawozdawczym z urlopów wychowawczych, z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej 3 miesięcy (nieprzerwanie),
    2. przebywających na świadczeniu rehabilitacyjnym,
    3. zatrudnionych na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło,
    4. zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego (uczniów),
    5. udostępnianych (zatrudnionych) przez agencję pracy tymczasowej,
    6. zatrudnionych na kontraktach, których umowa nie ma charakteru umowy o pracę.
Pracownik będący w trakcie okresu wypowiedzenia powinien być ujęty w pracujących, przeciętnym zatrudnieniu i wynagrodzeniach.

W wierszu 07 wykazuje się przeciętną liczbę zatrudnionych, po przeliczeniu osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty.
Do zatrudnionych zalicza się:

  1. osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, w tym także zatrudnione przy pracach interwencyjnych i robotach publicznych oraz przebywające za granicą na podstawie delegacji służbowej, z wyjątkiem osób zatrudnionych poza granicami kraju;
  2. osoby pracujące w zakładach pracy w formie zorganizowanych grup roboczych, tj. uczestników OHP (z wyjątkiem odbywających naukę zawodu), żołnierzy, skazanych.
  3. cudzoziemców wykonujących pracę w Polsce zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2020 r. poz. 1409, z późn. zm.);
Do zatrudnionych nie zalicza się:
  1. osób wykonujących pracę nakładczą;
  2. osób (uczniów) zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego;
  3. agentów.
Metodę obliczania przeciętnego zatrudnienia w miesiącu prpopnujemy, aby dostosować do sytuacji kadrowej w jednostce. W przypadku dużej płynności kadr lub natężenia zjawiska udzielania urlopów bezpłatnych sugerujemy, żeby stosować metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu. Osób przebywających na urlopach bezpłatnych i wychowawczych oraz osób otrzymujących zasiłki chorobowe, macierzyńskie i opiekuńcze nie należy liczyć do stanów dziennych w czasie trwania tych nieobecności z wyjątkiem osób, które łączą dodatkowy urlop macierzyński lub urlop rodzicielski z pracą w niepełnym wymiarze u pracodawcy udzielającego tego urlopu.
Przy stabilnej sytuacji kadrowej przeciętne zatrudnienie w miesiącu można obliczyć metodą uproszczoną, tj. na podstawie sumy dwóch stanów dziennych (w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca) podzielonej przez dwa, lub metodą średniej chronologicznej obliczanej na podstawie sumy połowy stanu dziennego w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w 15 dniu miesiąca, podzielonej przez 2. Przy zastosowaniu tych metod w stanach dziennych przyjmowanych do obliczeń nie należy ujmować osób, które powyżej 14 dni nieprzerwanie w danym miesiącu przebywały na urlopach bezpłatnych, wychowawczych, otrzymywały zasiłki chorobowe, macierzyńskie i opiekuńcze z wyjątkiem osób, które łączą dodatkowy urlop macierzyński lub urlop rodzicielski z pracą w niepełnym wymiarze u pracodawcy udzielającego tego urlopu.
Przeciętne zatrudnienie w okresach narastających należy obliczać jako sumę przeciętnego zatrudnienia w poszczególnych miesiącach podzieloną przez liczbę miesięcy w okresie sprawozdawczym (bez względu na to, czy zakład funkcjonował przez cały okres sprawozdawczy, czy nie). Przeliczenia osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonej w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy.

W wierszu 08 wykazuje się za okres od początku roku do końca okresu sprawozdawczego (narastająco) czas faktycznie przepracowany (w tys. godzin), tj. sumę godzin przepracowanych w godzinach normalnych i nadliczbowych (m.in. bez urlopów wypoczynkowych i chorób) – przez zatrudnionych uwzględnionych w obliczeniu przeciętnej liczby zatrudnionych (wiersz 07).
Czas przepracowany w godzinach normalnych jest to czas przepracowany w dniu roboczym, w wymiarze czasu pracy obowiązującym daną grupę pracowników (w tym także na delegacji służbowej).
Do normalnego czasu pracy zalicza się również godziny przepracowane przy wykonywaniu prac zastępczych, w przypadku wystąpienia przestoju na stanowisku pracy.
Czas przepracowany w godzinach nadliczbowych jest to czas przepracowany ponad obowiązujące pracownika normy czasu pracy. Dla potrzeb badania godziny dyżurów zakładowych należy potraktować jako godziny nadliczbowe.

W wierszu 09 podaje się wynagrodzenia osobowe brutto (niezależnie od źródeł finansowania wypłat, tj. zarówno ze środków własnych, jak i refundowanych, np. z Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Funduszu Pracy) zatrudnionych (wykazanych w wierszu 07) łącznie z wypłatami z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej w spółdzielniach (dokonywane również w postaci obligacji bądź akcji).
Wiersz ten obejmuje również honoraria wypłacone niektórym grupom pracowników za prace wynikające z umowy o pracę. Uwzględnia się również tę część wynagrodzeń, jaką zatrudnieni otrzymują w walutach obcych, przeliczoną na złote według obowiązującego kursu kupna waluty przez NBP w dniu wypłaty.
Szczegółowy “Zakres składników wynagrodzeń w gospodarce narodowej obowiązujący od 1 stycznia 2000 r.” jest załącznikiem do objaśnień do sprawozdań z zatrudnienia i wynagrodzeń - dostępny na stronie: http://form.stat.gov.pl/formularze/2020/objasnienia/zalacznik_do_objasnien.pdf.
Dane dotyczące wynagrodzeń podaje się w ujęciu brutto bez potrąceń obligatoryjnych składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe opłacanych przez ubezpieczonych oraz zaliczek z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych. W wierszu tym nie ujmuje się świadczeń finansowanych z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, a także świadczeń oraz określonych ustawowo odpraw pieniężnych i odszkodowań z tytułu likwidacji przedsiębiorstwa, ogłoszenia upadłości lub restrukturyzacji zatrudnienia z przyczyn niedotyczących pracowników.
Wynagrodzenia za okres sprawozdawczy stanowią:

  • należności z tytułu pracy wykonanej w miesiącu sprawozdawczym i rozliczonej do terminu sporządzenia sprawozdania,
  • szacunkowe wynagrodzenia (głównie pracowników na stanowiskach robotniczych) należne za miesiąc sprawozdawczy (w tym nagrody i premie za wyniki osiągnięte w danym miesiącu) - ustalone w oparciu o informacje dotyczące przeciętnego zatrudnienia, stopnia realizacji zadań i liczby dni roboczych tego miesiąca, przewidziane do wypłaty do 16. dnia kalendarzowego następnego miesiąca po okresie sprawozdawczym - za prace wykonane lub zakończone w miesiącu sprawozdawczym.
Premie z zysku przewidywane do wypłaty w podanym wyżej terminie należy również ująć w wynagrodzeniach za miesiąc sprawozdawczy.
Wiersz ten nie obejmuje wpłat finansowanych przez pracodawcę na Pracownicze Plany Kapitałowe.

W wierszu 10 - uwaga: nie należy wykazywać wypłat dla pracowników z funduszu nagród tworzonego z osobowego funduszu płac, które są ujęte w wierszu 09. Nie wykazuje się wyplat dywidend dla akcjonariuszy.

W wierszu 11 raz na kwartał wykazuje się kwotę opłaconą przez ubezpieczonych za okres od początku roku do końca miesiąca sprawozdawczego (narastająco za I, II, III, IV kwartał) z tytułu składek na ubezpieczenie społeczne, tj. emerytalnej 9,76%, rentowej 1,5%, chorobowej 2,45%, w łącznej (maksymalnej) wysokości – 13,71% wynagrodzenia brutto wykazanego w wierszu 9 rubryka 2.

W wierszu 12 wykazuje się sprzedaż detaliczną towarów handlowych własnych i komisowych, łącznie z gastronomiczną (wykazanych w wierszu 05), , w cenach płaconych przez konsumenta (z podatkiem VAT) oraz wartość odsprzedanych materiałów (bez złomu i odpadów) niezużytych w procesie produkcyjnym, zrealizowaną przez punkty sprzedaży detalicznej, placówki gastronomiczne oraz inne punkty sprzedaży (np. składy, magazyny) w ilościach wskazujących na zakupy na potrzeby indywidualnych nabywców.
Sprzedaż detaliczna kierowana jest do konsumenta tj. osoby fizycznej nabywającej towar dla celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą i zawodową (również rolniczą – sekcja A wg PKD), a jedynie do użytku własnego i nieplanującej jego odsprzedaży.
W wartości sprzedaży detalicznej uwzględnia się wartość wytworzonych potraw sprzedanych wyłącznie we własnych placówkach gastronomicznych oraz własnych wyrobów sprzedanych we własnych punktach sprzedaży detalicznej.
Sprzedaż detaliczna powinna uwzględniać dane z zakładów prowadzonych przez agentów. W przypadku braku informacji o faktycznie zrealizowanej sprzedaży detalicznej przez agenta przedsiębiorstwo powinno podać wartość sprzedaży deklarowanej przez agenta.

Uwaga: W sprzedaży detalicznej nie wykazuje się sprzedaży samochodów ciężarowych i kombajnów oraz części zamiennych do nich – jest to sprzedaż hurtowa.

W wierszu 13 wykazuje się wydzieloną z wiersza 12 sprzedaż detaliczną realizowaną przez Internet, zwykle poprzez specjalne środki zapewnione w ramach strony internetowej. Nabyte towary mogą być albo bezpośrednio pobrane z Internetu lub fizycznie dostarczone do klienta.

W wierszu 14 wykazuje się wartość sprzedaży hurtowej w cenach realizacji (łącznie z podatkiem VAT).
Sprzedaż hurtowa jest działalnością polegającą na odsprzedaży zakupionych towarów we własnym imieniu, zwykle nieostatecznym odbiorcom (innym hurtownikom, detalistom, producentom).
Wartość sprzedaży hurtowej obejmuje wartość sprzedanych towarów z magazynów hurtowych, własnych bądź użytkowanych, w których składowane towary stanowią własność jednostki sprawozdawczej. Wartość sprzedaży hurtowej materiałów, odpadów oraz złomu, odsprzedanych poprzez hurtownie, wykazują tylko te jednostki, które prowadzą działalność w zakresie sprzedaży hurtowej półproduktów, odpadów oraz złomu.
Do wartości sprzedaży hurtowej zalicza się również wartość sprzedaży zrealizowanej na zasadzie bezpośredniej płatności lub kontraktu (agenci, aukcjonerzy), jak również wartość sprzedaży zrealizowanej poprzez tranzyt rozliczany (refakturowany) polegający na przekazywaniu towarów bezpośrednio od dostawcy do odbiorcy z pominięciem magazynów jednostki, która tę dostawę realizuje. Dostawca (producent) wystawia fakturę dla jednostki handlowej, która refakturuje dostawę, realizując część marży handlowej.

Uwaga:
W przypadku prowadzenia sprzedaży detalicznej i hurtowej różnorodnych towarów, podmioty powinny dokonywać podziału sprzedaży według jej rodzaju (dopuszcza się w tym przypadku wykazywanie danych szacunkowych).
Nie zalicza się do sprzedaży detalicznej i hurtowej wartości sprzedaży: domów, mieszkań, gruntów, walut, energii elektrycznej, wody, gazu oraz dostarczonego ciepła przez sieć

W wierszu 15 wykazuje się wartość podatku akcyzowego stanowiącego obciążenie przychodów ze sprzedaży. Podatek akcyzowy należny od sprzedaży dotyczy wyrobów własnej produkcji i usług wykazanych w wierszach 01 i 04 bez ewentualnych odliczeń podatku akcyzowego zapłaconego przy zakupie, np. w sprzedaży samochodów lub sprzeda ży wyrobów winiarskich.
Dane wykazane w wierszu 15 rubryka 2 meldunku DG-1 powinny być zgodne z zakresem danych wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 73.

W wierszu 16 wykazuje się wartość podatku akcyzowego stanowiącego obciążenie przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów. Podatek akcyzowy należny od sprzedaży dotyczy towarów i materiałów wykazanych w wierszu 05

W wierszu 17 wykazuje się otrzymane i należne dotacje przedmiotowe oraz wybrane dotacje określone w ustawie budżetowej jako podmiotowe (jeśli mają odniesienie do wartości wytwarzanych produktów), zwiększające przychód jednostki, ustalone w sposób wynikający z określających je przepisów. Wiersz ten obejmuje dotacje przeznaczone na częściowe pokrycie kosztów na wytworzenie sprzedanych produktów (wyrobów i usług) lub zakup sprzedanych towarów (dotyczy jednostek handlowych), które realizowane są po cenach niż- szych niż poniesione koszty.
W wierszu tym nie ujmuje się dotacji podmiotowych, które nie mają bezpośredniego odniesienia do wartości wytwarzanych produktów, takich jak np.: dotacje na restrukturyzację jednostki gospodarczej, dotacje na pokrycie kosztów remontów, usuwanie szkód w kopalniach.
W przypadku gdy dotacje przedmiotowe rozliczane są w okresach dłuższych niż miesiąc, dopuszczalne jest szacunkowe ustalenie wartości dotacji przypadającej na badany miesiąc.
Kwoty dotacji uzyskane z Budżetu Państwa, które po rozliczeniu wyników działalności zwraca się do Budżetu, nie są traktowane jako dotacje.

W wierszu 18 podaje się szacunkowy wskaźnik cen produkcji sprzedanej za miesiąc sprawozdawczy w porównaniu z miesiącem poprzednim dla przedsiębiorstwa ogółem. Do opracowania wskaźnika należy przyjmować wartość sprzedaży pomniejszoną o należne podatki (VAT i podatek akcyzowy).
Wskaźnik ten powinien odzwierciedlać skalę zmian cen głównych grup wyrobów i usług sprzedanych przez przedsiębiorstwo w miesiącu sprawozdawczym i w efekcie dostarczać informacji o ogólnej, w skali przedsiębiorstwa, dynamice cen. Dlatego przy obliczaniu tego wskaźnika ważne jest ustalenie miesięcznej struktury sprzedaży, tj. określenie udziału wartości poszczególnych grup wyrobów lub usług w ogólnej wartości produkcji sprzedanej przedsiębiorstwa i ustalenie średnich poziomów cen uzyskanych przy ich sprzedaży w miesiącu sprawozdawczym i miesiącu poprzednim.
Przykład, jeśli w przedsiębiorstwie przedmiotem sprzedaży były cztery główne grupy wyrobów i usług (A, B, C, D) z udziałami w ogólnej sprzedaży odpowiednio: A - 12 %, B - 15 %, C - 20 %, D - 20 %, a średnie ceny uzyskane ze sprzedaży tych grup produktów zmieniły się w stosunku do cen uzyskanych w poprzednim miesiącu odpowiednio: A - wzrost o 2 %, B - spadek o 1 %, C - spadek o 2,5 %, D - wzrost o 1,5 %, to szacunkowy wskaźnik zmian cen w przedsiębiorstwie wynosi 99,8:
[(12x102,0)+(15x99,0)+(20x97,5)+(20x101,5)]:(12+15+20+20)=99,8
Wskaźnik ostateczny opracowany będzie przez urząd statystyczny na podstawie poziomów cen reprezentantów wyrobów i usług wykazywanych przez przedsiębiorstwo na formularzu C-01.

  Dział 2. Dane uzupełniające dla jednostek przemysłowych

W wierszu 1 należy wykazać tę część przychodów (z działu 1 wiersza 01), która dotyczy sprzedaży na eksport i wywozu (zgodnie z krajem odbiorcy, któremu została wystawiona faktura).
Dane wykazane w wierszu 1 rubryka 2 meldunku DG-1 powinny być zgodne z zakresem danych wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 03.
Dopuszcza się różnice wynikające ze sporządzania sprawozdania F-01/I-01 zgodnie z art. 45 ust. 1a lub 1b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

W wierszu 2 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 2 wiersza 1), która dotyczy sprzedaży do krajów strefy euro.

W wierszu 3 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 1, wiersza 05), która dotyczy sprzedaży na eksport i wywozu (zgodnie z krajem odbiorcy, któremu została wystawiona faktura).
Dane wykazane w wierszu 3 rubryka 2 meldunku DG-1 powinny być zgodne z zakresem danych wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 07.
Dopuszcza się różnice wynikające ze sporządzania sprawozdania F-01/I-01 zgodnie z art. 45 ust. 1a lub 1b ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości.

W wierszu 4 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 2 wiersza 3), która dotyczy sprzedaży do krajów strefy euro.

W wierszu 5 należy podać sumę wartości wszystkich zamówień na dostawę wyrobów, usług (bez VAT i podatków bezpośrednio związanych z obrotem), produkowanych samodzielnie lub na zlecenie przez inne firmy krajowe lub zagraniczne (w tym tzw. uszlachetnienie na zlecenie), przyjętych przez przedsiębiorstwo w miesiącu sprawozdawczym.
Zamówienie (kontrakt, umowę) traktuje się jako wpływ zamówienia, jeżeli wielkość zamówienia została dokładnie określona i jest wiążąca. Jeżeli na potwierdzeniu zamówienia widnieje tylko ilość, to podstawę do obliczenia wartości zamówienia stanowią ceny obowiązujące dla danej transakcji w dniu wpłynięcia zamówienia. Jeżeli w zamówieniu uzgodniono jedynie minimalną ilość towarów lub przedział ilości towarów do odbioru, to za moment wpływu zamówienia należy uznać późniejsze uściślenie zamówienia lub moment wysyłki towarów.
Do wartości nowych zamówień włącza się inne obciążenia (transport, pakowanie itp.), nawet jeśli te obciążenia są odrębnie fakturowane.
Zamówień z poprzednich okresów, które zostały anulowane w miesiącu sprawozdawczym, nie odejmuje się z nowych zamówień (wykazanych w Dziale 2, wierszu 5).
Do zamówień w miesiącu sprawozdawczym należy włączyć sprzedaż z magazynu (loco magazyn), jeśli wpływ zamówienia i dostawa zbiegają się ze sobą w czasie.
Zamówienia, takie jak np. naprawy, usługi konserwacyjne, instalacyjne, montażowe itp., których wartości nie można ocenić w chwili wpływu zamówienia, należy zgłosić w miesiącu, w którym nastąpiła wycena.
Zamówienia na wynajem wyrobów, które zostały wyprodukowane przez przedsiębiorstwo w celu wynajęcia, należy uwzględnić w Dziale 2, wierszu 5 (usługa za wynajem wraz z całkowitą wartością urządzenia).
Do nowych zamówień nie należy wliczać zamówień na:

  • usługi budowlane,
  • dostawę elektryczności, ciepła przesyłanego na odległość, gazu, pary i wody,
  • dostawę pozostałości poprodukcyjnych “nadających się na sprzedaż”,
  • dostawę towarów do ponownej odsprzedaży,
  • świadczenia niezwiązane z działalnością przemysłową,
  • dostawy i świadczenia wewnątrz przedsiębiorstwa.

W wierszu 6 należy podać wydzieloną z Działu 2, wiersza 5 wartość zamówień (kontraktów) na dostawy produktów i świadczenie usług złożonych przez:

  • odbiorców mających swą siedzibę za granicą,
  • firmy krajowe (eksporterów), które eksportują i wywożą za granicę zamówione towary bez dalszej obróbki lub przetwarzania.
Jeśli w zamówieniu podana jest kwota w walucie obcej, to przeliczenia na złote dokonuje się według kursu złotego w dniu transakcji.

W wierszu 7 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 2 wiersza 6), która dotyczy sprzedaży do krajów strefy euro.

  Dział 3. Dane uzupełniające dla jednostek świadczących usługi transportowe

Dział 3 Wypełniają podmioty wykonujące zarobkowo przewozy ładunków i/lub pasażerów, tj. uzyskujące przychody z tytułu świadczenia usług przewozowych, z wyłączeniem podmiotów:

  • posiadających licencje na wykonywanie przewozów kolejowych, które sporzadzają zestawienia GUS - TK-1,
  • przedsiębiorstw prowadzących działalność pocztową i kurierską (zaliczanych według PKD 2007 do działu 53),
  • przedsiębiorstw wykonujących przewozy taksówkami osobowymi (zaliczanych według PKD 2007 do klasy 49.32).
  • przedsiębiorstw wykonujących przewozy kolejkami linowymi (zaliczanych według PKD 2007 do grupy 49.3).

Wiersz 1 wypełniają tylko jednostki transportu samochodowego zarobkowego.
Łączną ładowność taboru samochodowego (wiersz 1) ustala się, sumując nominalną ładowność (podaną w dowodzie rejestracyjnym) samochodów ciężarowych, przyczep i naczep ciężarowych własnych i przyjętych od innych jednostek na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp. bez względu na stan techniczny. Nie należy podawać danych dotyczących taboru własnego przekazanego innym jednostkom na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp., taksówek bagażowych oraz taboru wykorzystywanego do własnych potrzeb potrzeb jednostki. Podmioty wykonujące sporadycznie przewozy ładunków zarobkowo wykazują ładowność tylko tego taboru, którym dokonywano przewozów zarobkowych.

Przewozy ładunków (wiersz 2):

  1. jednostki wykonujące transport samochodowy, ciężarowy zarobkowo wykazują dane dotyczące przewozów ładunków wykonanych na terenie kraju i poza jego granicami taborem samochodowym ciężarowym (tj. samochodami ciężarowymi łącznie z przewozami na przyczepach i ciągnikami siodłowymi połączonymi z naczepami oraz ciągnikami balastowymi lub rolniczymi na przyczepach) własnym i eksploatowanym obcym. W wierszu tym nie należy ujmować danych o przewozach: wykonanych taborem samochodowym własnym oddanym w agencję (dzierżawę) innym podmiotom; taborem wykorzystywanym wyłącznie na terenie zakładów pracy (przewozy technologiczne), tj. niewykonuj ący przewozów po drogach publicznych; taksówkami bagażowymi;
  2. jednostki żeglugi morskiej (armatorzy lub operatorzy) - wykazują dane dotyczące przewozów ładunków wykonanych w rejsach zakończonych w okresie sprawozdawczym statkami własnymi oraz statkami dzierżawionymi pływającymi pod banderą polską i obcą. Nie należy podawać danych o przewozach zarobkowych innymi środkami transportu;
  3. jednostki żeglugi śródlądowej - wykazują dane dotyczące przewozów ładunków na drogach wodnych śródlądowych polskich i obcych taborem barkowym własnym i eksploatowanym obcym oraz na tratwach holowanych. ; należy ująć również dane o przewozach taborem barkowym wydzierżawionym na okres przerwy nawigacyjnej na polskich drogach wodnych przedsiębiorstwom zagranicznym; do ładunków zalicza się tylko te ładunki, których przewóz został zakończony w okresie sprawozdawczym;
  4. jednostki transportu lotniczego - wykazują dane dotyczące przewozów ładunków (przesyłki towarowe, pocztowe i bagaż płatny) wykonanych we wszystkich rodzajach lotów komunikacyjnych (rozkładowych, dodatkowych i wynajętych);
  5. jednostki transportu rurociągowego - wykazują dane dotyczące ilości przetłoczonej ropy naftowej i produktów naftowych.

W wierszu 3:

  1. jednostki wykonujące transport autobusowy zarobkowo wykazują liczbę pasażerów przewiezionych w komunikacji krajowej i międzynarodowej taborem autobusowym handlowym własnym i eksploatowanym obcym. Należy wykazać przewozy pasażerów z biletami, w ramach przewozów na podstawie umów, np. z zakładami pracy, w ramach przewozów szkolnych, kolonijnych i wycieczkowych, oraz pasażerów przewiezionych bezpłatnie na podstawie odpowiednich przepisow;
  2. jednostki żeglugi morskiej (armatorzy lub operatorzy) wykazują liczbę pasażerów przewiezionych zarówno z płatnymi, jak i z bezpłatnymi biletami w rejsach zakończonych w okresie sprawozdawczym statkami pasażerskimi, towarowymi i promami – własnymi i dzierżawionymi od innych armatorów – pływającymi pod banderą polską i obcą;
  3. jednostki żeglugi śródlądowej wykazują liczbę pasażerów przewiezionych w okresie sprawozdawczym za płatnymi i bezpłatnymi biletami statkami własnymi oraz eksploatowanymi obcymi;
  4. jednostki transportu lotniczego wykazują liczbę pasażerów przewiezionych we wszystkich rodzajach lotów komunikacyjnych (rozkładowych, dodatkowych i wynajętych);
  5. jednostki komunikacji miejskiej wykazują liczbę pasażerów przewiezionych komunikacją autobusową, tramwajową i trolejbusową oraz koleją podziemną (metro).

W wierszu 4 i 5 należy wydzielić z wiersza 3 odpowiednio przewozy pasażerów komunikacją miejską (wiersz 4) i komunikacją autobusową zamiejską (wiersz 5).

 

Objaśnienia do załącznika do meldunku DG-1 dla przedsiębiorstw budowlanych.

Zakres robót budowlano-montażowych prezentowany w załączniku jest analogiczny do przedstawionego w objaśnieniach do działu 1. miesięcznego meldunku DG-1.

Dział 1. Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej (tj. robót, za które wystawiono faktury lub rachunki, niezależnie od tego, czy zostały zapłacone) wykonanej na terenie kraju siłami własnymi, tj. bez podwykonawców, według rodzajów obiektów budowlanych – bez należnego od tej sprzedaży podatku VAT.

W wierszu 01 w rubryce 1 należy podać wartość sprzedaży robót budowlano-montażowych zgodną z wartością wykazaną w dziale 1 rubryce 2 wiersz 02 meldunku DG-1.
Zakres robót budowlano-montażowych obejmuje:

  1. przygotowanie terenu pod budowę, tj.: rozbiórkę oraz burzenie budynków i budowli, oczyszczanie terenu budowy, roboty ziemne (usuwanie głazów, kopanie rowów i wykopów, przywożenie lub wywożenie ziemi, roboty niwelacyjne, drążenie tuneli), przygotowanie terenów dla kopalnictwa odkrywkowego, suszanie terenów budowlanych, roboty rozbiórkowo-porządkowe prowadzone dla uzyskania materiałów nadających się do dalszego zużycia, wykopy i wiercenia próbne mające na celu badanie mechaniki gruntu przed przystąpieniem do właściwych prac budowlanych;
  2. wznoszenie kompletnych obiektów budowlanych lub ich części oraz inżynierię lądową i wodną tj.: roboty ogólnobudowlane dotyczące budynków lub budowli; montaż obiektów budowlanych z elementów prefabrykowanych; budowę obiektów inżynierii lądowej: mostów, wiaduktów, tuneli i przejść podziemnych, rurociągów przesyłowych i sieci rozdzielczej, sieci kablowej, linii energetycznych i telekomunikacyjnych napowietrznych i podziemnych; budowę dróg kołowych i szynowych (autostrad, ulic, placów oraz innych traktów komunikacyjnych dla pojazdów i pieszych, pasów startowych dla samolotów itd.); budowę boisk, bieżni sportowych, stadionów sportowych, pływalni i basenów kąpielowych, nartostrad, torów saneczkowych, skoczni narciarskich itp.; budowę obiektów inżynierii wodnej: dróg wodnych, portów morskich i rzecznych, tam, wałów, grobli i zapór wodnych, systemów wodociągowych i kanalizacyjnych; wykonywanie konstrukcji i pokryć dachowych, instalowanie rynien i rur odprowadzających wodę, pokrywanie dachów (blachą, papą, dachówkami i innymi materiałami pokryciowymi), malowanie dachów; prace wymagające zastosowania sprzętu specjalistycznego – takie jak: zabezpieczanie budynków przed działaniem wody (roboty hydroizolacyjne); roboty górniczo-dołowe (drążenie szybów, otworów wentylacyjnych, podszybia komór i innych budowli górniczych dołowych), budowa fundamentów pod maszyny i urządzenia, wbijanie w ziemię pali i słupów, montowanie i spawanie konstrukcji stalowych, montaż i demontaż rusztowań z wyłączeniem ich wynajmowania, wiercenie studni;
  3. wykonywanie instalacji budowlanych tj.: wykonywanie instalacji elektrycznych (okablowanie i instalowanie wyposażenia elektrycznego i aparatury elektrycznej); zakładanie instalacji i urządzeń wodno-kanalizacyjnych; instalowanie: elektrycznych urządzeń grzewczych, alarmów przeciwpożarowych i elektrycznych urządzeń do gaszenia ognia, systemów alarmowych na wypadek włamania, anten i neonów; budowlane prace izolacyjne (zakładanie izolacji termicznych, dźwiękowych, wibracyjnych, roboty antykorozyjne i chemiouodparniające, wykonywanie izolacji rur wodociągowych, grzejnych, bojlerów i przewodów wentylacyjnych); zakładanie: instalacji i urządzeń hydraulicznych i sanitarnych, instalacji i urządzeń gazowych, przewodów i urządzeń grzewczych, wentylacyjnych, klimatyzacyjnych i chłodniczych, systemów oświetleniowych i sygnalizacyjnych dróg, szlaków kolejowych, portów lotniczych i wodnych; montowanie: rozdzielni wysokiego napięcia, stacji transformatorowych, telekomunikacyjnych i radarowych; zakładanie instalacji i urządzeń gdzie indziej niesklasyfikowanych;
  4. roboty budowlane wykończeniowe tj.: tynkowanie wewnętrzne i zewnętrzne budynków i budowli, roboty sztukatorskie; instalowanie elementów stolarki budowlanej (drewnianych, metalowych, z tworzyw sztucznych); budowa tymczasowych obiektów zagospodarowania placu budowy; wykonywanie szalunków drewnianych; układanie: płytek podłogowych i ściennych (np. ceramicznych, betonowych, kamiennych), parkietów oraz innych drewnianych pokryć ścian i podłóg, wykładzin podłogowych i linoleum; pokrywanie ścian i podłóg piaskowcem, marmurem, granitem itp.; malowanie: budynków od wewnątrz i na zewnątrz, obiektów inżynierii lądowej (łącznie z malowaniem znaków poziomych na drogach i parkingach); instalowanie okien, zakładanie pokryć szklanych, luster i innych elementów szklanych w budynkach; pozostałe prace wykończeniowe (np. zakładanie w budynkach i budowlach kominków, basenów, ornamentów i dekoracyjnych elementów metalowych).

W wierszu 01 rubryce 2 należy wykazać wydzieloną z rubryki 1 wartość tej części sprzedaży produkcji budowlano-montażowej, która dotyczyła robót o charakterze inwestycyjnym zgodną z wartością wykazaną w dziale 1 rubryce 2 wiersz 03 meldunku DG-1 sporządzonego za dany kwartał.

Uwaga: o tym czy roboty budowlano-montażowe mają charakter inwestycyjny decydują kryteria techniczno-ekonomiczne a nie finansowe.

Do robót budowlano-montażowych o charakterze inwestycyjnym należą roboty:

  1. realizowane w nowych obiektach obejmujące:
    1. przygotowanie i zagospodarowanie terenu pod budowę,
    2. budowę (wznoszenie) lub odbudowę obiektów budowlanych (budynków, budowli, części budowlanej kotłów, linii i sieci elektroenergetycznych, elektrotrakcyjnych i telekomunikacyjnych) wraz z robotami wykończeniowymi i montażem wewnętrznych instalacji i konstrukcji metalowych tych obiektów,
    3. roboty górniczo-dołowe i wiercenia związane z rozszerzaniem chodników w czynnych kopalniach wykonywane przez przedsiębiorstwa budowy kopalń;
  2. realizowane w istniejących (użytkowanych) obiektach mające charakter przebudowy, rozbudowy (nadbudowy, dobudowy) jeżeli w ich wyniku uzyskuje się przynajmniej jeden z niżej wymienionych efektów:
    1. zmianę charakteru (przeznaczenia) obiektu,
    2. istotne zwiększenie jego pierwotnej wartości użytkowej,
    3. przystosowanie do zmienionych warunków użytkowania,
    4. wydłużenie okresu użytkowania obiektu,
    5. obniżenie kosztów eksploatacji lub poprawę jakości usług czy procesów produkcyjnych prowadzonych w obiekcie.

Do robót o charakterze inwestycyjnym nie należą roboty:

  1. remontowe polegające na:
    • odtwarzaniu (przywracaniu) pierwotnego stanu (wartości technicznej i użytkowej) istniejących obiektów budowlanych (a jednocześnie, niestanowiące bieżących konserwacji tych obiektów),
  2. pozostałe do których zalicza się:
    • roboty związane z konserwacją, tj. okresowym wykonywaniem robót niezbędnych do utrzymania obiektu budowlanego i jego otoczenia w należytym stanie technicznym, obejmujących likwidację przyczyn i skutków uszkodzeń mogących spowodować przedwczesne niszczenie obiektu lub jego elementów i urządzeń,
    • roboty rozbiórkowo-porządkowe prowadzone dla uzyskania materiałów nadających się do dalszego użycia,
    • roboty w zakresie budowy i rozbiórki obiektów tymczasowych na terenie budowy.

W wierszach od 02 do 23 należy z wiersza 01 wydzielić odpowiednio wartość sprzedaży robót budowlano-monta- żowych (w tym robót budowlanych o charakterze inwestycyjnym) według rodzajów obiektów budowlanych - na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporz ądzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) - tj.:

  1. budynki mieszkalne (wiersz 02) obejmujące:
    1. budynki mieszkalne jednorodzinne (wiersz 03), tj.: samodzielne budynki jednomieszkaniowe, takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe (traktowane - zgodnie z PKOB - jako połączone odrębne budynki), w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;
    2. budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (wiersz 04), tj.: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach oraz pozostałe budynki mieszkalne - o trzech i więcej mieszkaniach;
    3. budynki zbiorowego zamieszkania (wiersz 05), tj.: domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.; budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych; budynki rezydencji prezydenckich i biskupich;
  2. budynki niemieszkalne obejmujące:
    1. hotele i budynki zakwaterowania turystycznego (wiersz 06), tj.: budynki hoteli (hotele, motele, gospody, pensjonaty i podobne budynki oferujące zakwaterowanie, z restauracjami lub bez, a także samodzielne restauracje, bary i stołówki); budynki zakwaterowania turystycznego pozostałe (schroniska młodzieżowe, schroniska górskie, domki kempingowe, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego),
    2. budynki biurowe (wiersz 07), tj.: budynki wykorzystywane jako miejsce pracy dla działalności biura, sekretariatu lub innych działalności o charakterze administracyjnym, np.: budynki banków, urzędów pocztowych, urzędów miejskich, gminnych, samorządowych, ministerstw itp. lokali administracyjnych; budynki centrów konferencyjnych i kongresów, sądów i parlamentów,
    3. budynki handlowo-usługowe (wiersz 08), tj.: centra handlowe, domy towarowe, samodzielne sklepy i butiki, hale używane do targów, aukcji i wystaw, targowiska pod dachem, stacje paliw, stacje obsługi, apteki itp.,
    4. budynki transportu i łączności (wiersz 09), tj.: budynki łączności, dworców i terminali, tj.: budynki lotnisk, budynki dworców kolejowych, dworców autobusowych i terminali portowych, budynki stacji kolejek górskich i wyciągów krzesełkowych; budynki stacji nadawczych radia i telewizji, budynki central telefonicznych, centra telekomunikacyjne itp., hangary lotnicze, budynki nastawni kolejowych, zajezdnie dla lokomotyw i wagonów, budki telefoniczne, budynki latarni morskich, budynki kontroli ruchu powietrznego, budynki garaży (garaże i zadaszone parkingi oraz budynki do przechowywania rowerów),
    5. budynki przemysłowe i magazynowe (wiersz 10), tj.: budynki przeznaczone na produkcję, np. fabryki, wytwórnie filmowe, warsztaty, rzeźnie, browary, montownie itp., zbiorniki, silosy i budynki magazynowe (zbiorniki na ciecze, zbiorniki na gazy, silosy na zboże, cement i inne towary sypkie, chłodnie i budynki składowe specjalizowane, powierzchnie magazynowe),
    6. ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej (wiersz 11), tj.:
      • ogólnodostępne obiekty kulturalne (kina, sale koncertowe, opery, teatry, sale kongresowe, domy kultury i wielozadaniowe sale wykorzystywane głównie do celów rozrywkowych, kasyna, cyrki, teatry muzyczne, sale taneczne i dyskoteki, estrady itp.; budynki schronisk dla zwierząt, budynki ogrodów zoologicznych i botanicznych),
      • budynki muzeów i bibliotek, tj.: muzea, galerie sztuki, biblioteki i centra informacyjne, budynki archiwów;
      • budynki szkół i instytucji badawczych, tj.: budynki szkolnictwa przedszkolnego, szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego (np. przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie, licea ogólnokształcące, licea techniczne itp.), budynki szkół zawodowych lub kształcenia specjalistycznego, budynki szkół wyższych i placówki badawcze, laboratoria badawcze, specjalne szkoły dla dzieci niepełnosprawnych, ośrodki kształcenia ustawicznego, stacje meteorologiczne i hydrologiczne, budynki obserwatoriów;
      • budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, tj.: budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi, sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka, szpitale kliniczne, szpitale więzienne i wojskowe, budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne itp., budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych itp.
      • budynki kultury fizycznej, tj.: budynki przeznaczone dla imprez sportowych w halach (boiska do koszykówki, korty tenisowe, kryte baseny, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska itp.) wyposażone w stanowiska, tarasy itp. przeznaczone dla widzów oraz w prysznice, szatnie itp. - dla uczestników; – zadaszone trybuny do oglądania sportów na świeżym powietrzu;
    7. pozostałe budynki niemieszkalne (wiersz 12) tj:
      • budynki gospodarstw rolnych i budynki magazynowe dla działalności rolniczej, np. obory, stajnie, budynki inwentarskie dla trzody chlewnej, owczarnie, stadniny koni, przemys łowe fermy drobiu, stodoły, pomieszczenia do przechowywania sprzętu, szopy rolnicze, spiżarnie, piwnice do przechowywania wina, kadzie na wino, szklarnie, silosy rolnicze itp.;
      • budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych, tj.: kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi itp.; cmentarze i obiekty z nimi związane, domy pogrzebowe, krematoria;
      • obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury, tj.: wszelkie obiekty budowlane bez względu na stan zachowania, ale niewykorzystywane do innych celów oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury.
      • pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej niewymienione, tj.: zakłady karne i poprawcze, areszty śledcze, schroniska dla nieletnich, zabudowania koszarowe, obiekty miejskie użyteczności publicznej (wiaty autobusowe, toalety publiczne, łaźnie itp.);
  3. obiekty inżynierii lądowej i wodnej obejmujące:
    1. autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe (wiersz 13), , tj.:
      • autostrady i drogi ekspresowe międzymiastowe, w tym skrzyżowania i węzły wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, skarpami i nasypami, rowami, ścianami oporowymi, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu, pasami jezdni przeznaczonymi do parkowania i barierami ochronnymi, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi;
      • ulice i drogi pozostałe (drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ścieżki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych) wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi,
    2. drogi szynowe, drogi kolei napowietrznych lub podwieszanych (wiersz 14) tj:
      • drogi szynowe kolejowe, bocznice; budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego (stacje, stacje postojowe, stacje rozrządowe itp.), urządzenia i instalacje do sterowania ruchem kolejowym ( teletechniczne, informatyczne, energetyczne, oświetleniowe itp.),
      • drogi szynowe na obszarach miejskich (metro, sieć miejska na wydzielonej trasie, tj. linie tramwajowe);
      • drogi kolei napowietrznych lub podwieszanych; budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu (stacje, stacje postojowe, zajezdnie itp.); urządzenia i instalacje do sterowania ruchem: teletechniczne, informatyczne, energetyczne, oświetleniowe, bezpieczeństwa, przeciwpożarowe itp.,
    3. drogi lotniskowe (wiersz 15) tj: pasy startowe (w tym drogi startowe o nawierzchni sztucznej), pasy dróg kołowania (w tym drogi kołowania o nawierzchni sztucznej), nasypy, rowy odwadniające, instalacje sygnalizacji świetlnej, systemy oświetlenia nawigacyjnego oraz systemy awaryjnego zasilania, miejsca startu śmigłowców, place postoju samolotów;
    4. mosty, wiadukty i estakady, tunele i przejścia nadziemne i podziemne (wiersz 16), tj.:
      • mosty, wiadukty i estakady (mosty drogowe i kolejowe z wszelkiego rodzaju materiałów: metalowe, betonowe itp., estakady, mosty ruchome, wiadukty, mosty na drogach wiejskich i leśnych, mosty dla pieszych, kładki, mostki, włączając konstrukcje dróg na tych obiektach wraz z instalacjami oświetlenia, sygnalizacji, bezpie- czeństwa i postoju),
      • tunele i przejścia podziemne (budowle podziemne przeznaczone do ruchu drogowego, kolejowego i pieszego wraz z instalacjami oświetlenia, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju),
    5. budowle wodne (wiersz 17), tj.:
      • porty, przystanie i kanały żeglowne (budowle portowe - morskie, rzeczne i na jeziorach (nabrzeża, doki, baseny portowe, falochrony, mola, tamy (groble) portowe, pomosty itp.), kanały żeglowne, budowle rzeczne i na jeziorach (śluzy, mosty i tunele kanałowe), nabrzeża, uregulowane brzegi rzek i dróg wodnych, porty wojskowe, stocznie),
      • zapory wodne i podobne budowle do zatrzymywania wody dla wszelkich celów: produkcji energii w elektrowniach wodnych, irygacji, regulacji spławności, ochrony przeciwpowodziowej, groble, tamy, jazy, stopnie wodne i budowle zabezpieczające brzegi,
      • budowle inżynierskie służące do nawadniania i kultywacji ziemi (kanały irygacyjne i inne budowle związane z dostarczaniem wody dla celów kultywacji ziemi, akwedukty, budowle służące drenażowi i otwarte rowy drenażowe),
    6. rurociągi i linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne przesyłowe (wiersz 18) tj:
      • rurociągi przesyłowe do transportu ropy naftowej i gazu (rurociągi przesyłowe naziemne, podziemne lub podwodne do transportu produktów naftowych i gazu, rurociągi przesyłowe naziemne, podziemne lub podwodne do transportu produktów chemicznych i innych produktów, stacje pomp),
      • rurociągi przesyłowe do transportu wody i ścieków (rurociągi przesyłowe naziemne, podziemne i pod- wodne do transportu wody i ścieków, stacje pomp, stacje filtrów lub ujęć wody),
      • linie telekomunikacyjne przesyłowe (nadziemne, podziemne lub podwodne), systemy przekaźnikowe, sieci radiowe, telewizyjne lub kablowe, stacje przekaźnikowe, radary, maszty, wieże i słupy telekomunikacyjne i infrastrukturę radiokomunikacyjną,
      • linie elektroenergetyczne przesyłowe nadziemne lub podziemne, słupowe stacje transformatorowe (bez transformatorów) i rozdzielcze,
    7. rurociągi sieci rozdzielczej i linie kablowe rozdzielcze (wiersz 19), tj:
      • rurociągi sieci rozdzielczej gazu naziemne i podziemne,
      • rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej (rurociągi sieci rozdzielczej wody, rurociągi sieci rozdzielczej gorącej wody, pary i sprężonego powietrza, studnie, fontanny, hydranty, wieże ciśnień),
      • rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory, oczyszczalnie wód i ścieków (wiersz 20);
      • linie elektroenergetyczne i telekomunikacyjne rozdzielcze (nadziemne lub podziemne) i instalacje pomocnicze (stacje i podstacje transformatorowe, słupy telegraficzne itp.), lokalne sieci telewizji kablowej i związane z nią anteny zbiorcze,
    8. kompleksowe budowle na terenach przemysłowych (wiersz 21) zawierające kompleksowe obiekty budowlane przemysłowe (elektrownie, rafinerie itp.), które nie mają formy budynku i obejmują:
      • budowle dla górnictwa i kopalnictwa, eksploatacji złóż węglowodorów, eksploatacji kamieniołomów, żwirowni itp. (np. stacje załadowcze i wyładowcze, wyciągi szybowe itp.), budowle wytwórni gipsu, cementowni, cegielni, wytwórni materiałów budowlanych ceramicznych itp.,
      • elektrownie, tj. wodne lub cieplne wytwarzające energię elektryczną (np. elektrownie opalane węglem, elektrownie atomowe), elektrownie napędzane wiatrem, budowle zakładów do przetwarzania paliwa nuklearnego, spalarnie odpadów,
      • zakłady chemiczne, tj.: budowle, będące częścią zakładów chemicznych, petrochemii lub rafinerii naftowych, urządzenia końcowe dla węglowodorów, koksownie, gazownie,
      • zakłady przemysłu ciężkiego, gdzie indziej niesklasyfikowane, tj.: budowle będące częścią terenów zakładów przemysłu ciężkiego (wielkie piece, walcownie, odlewnie itp.),
    9. budowle sportowe i rekreacyjne (wiersz 22) tj:
      • boiska i budowle sportowe (zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świeżym powietrzu, np. piłka nożna, baseball, rugby, sporty wodne, lekkoatletyka, wyścigi samochodowe, rowerowe lub konne),
      • budowle sportowe i rekreacyjne pozostałe (wesołe miasteczka lub parki wypoczynkowe oraz inne obiekty na wolnym powietrzu, np.: trasy i szlaki narciarskie, wyciągi orczykowe, krzesełkowe i kabinowe – zainstalowane na stałe, skocznie, tory saneczkowe, bobslejowe, pola golfowe, lotniska sportowe, ośrodki jazdy konnej, przystanie jachtowe oraz wyposażenie plaż i bazy sportów wodnych, ogrody i parki publiczne, skwery, ogrody botaniczne i zoologiczne, schroniska dla zwierząt),
    10. obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (wiersz 23), tj:
      • obiekty inżynierii wojskowej, np. forty, blokhauzy, bunkry, strzelnice (poligony); wojskowe centra doświadczalne itp.,
      • obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, łącznie z terenami wyrzutni satelitarnych; porzucone obiekty byłych terenów przemysłowych lub miejskich, wysypiska śmieci i miejsca składowania odpadów.
Instrukcja obsługi formularza elektronicznego sprawozdania DG-1

Sprawozdanie DG-1 należy wypełnić w terminie do 5 dnia roboczego po każdym miesiącu sprawozdawczym.


Aby wprowadzić sprawozdanie należy wypełnić dostępne pola na wszystkich dostępnych stronach z danymi, w przypadku wystąpienia znaczących zmian należy wypełnić stronę "Uwagi dotyczące znaczących zmian"
Jeżeli jednostka wypełnia załącznik należy wypełnić dodatkowe strony z załącznikiem do meldunku DG-1 dla przedsiębiorstw budowlanych

  • Strona 1 : Dane podstawowe:
    • dane jednostki sprawozdawczej
    • dane osoby sporządzającej sprawozdanie
    • dane jednostki obsługującej sprawozdawczość
  • Strona 2 : Dział 1. Podstawowe dane o działalności gospodarczej
  • Strona 3 : Dział 2. Dane uzupeniające dla jednostek przemysłowych
  • Strona 4 : Dział 3. Dane uzupełniające dla jednostek świadczących usługi transportowe
  • Strona 5 : Uwagi dotyczące znaczących zmian (wypełnić tylko w przypadku istotnych zmian)
  • Strona 6 (w miesiącach kończących kwartał): Dane podstawowe:
    • dane jednostki sprawozdawczej sporządzającej załącznik do meldunku DG-1
    • dane osoby sporządzającej załącznik do meldunku DG-1
  • Strona 7 (w miesiącach kończących kwartał): Dział 1. Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej wykonanej na terenie kraju siłami własnymi, tj. bez podwykonawców, według rodzajów obiektów budowlanych
Uwaga!
Numery poszczególnych stron mogą ulec zmianie w zależności od obowiązku wypełniania poszczególnych działów przez jednostkę.

Po wprowadzeniu danych należy zapisać sprawozdanie klikając ikonę Ikona zapisz znajdującą się na górze strony. Spowoduje to zapisanie i skontrolowanie wprowadzonych wartości. Jeśli wystąpią błędy, obok pól z błędnymi wartościami pojawią się odpowiednie ikony. Aby wyświetlić wszystkie błędy występujące na sprawozdaniu należy kliknąć ikonę Ikona błędy .

Uwaga!
Po wypełnieniu sprawozdania należy je zatwierdzić klikając ikonę Ikona zatwierdź . Należy również pamiętać o tym, że każde wejście na zatwierdzone sprawozdanie powoduje cofnięcie zatwierdzenia. Takie sprawozdanie należy zatwierdzić ponownie.

Aby wydrukować sprawozdanie należy kliknąć ikonę Ikona drukuj. Spowoduje to otworzenie się dodatkowego (nowego) okna z wydrukiem sprawozdania. Dodatkowo możliwy jest wydruk zatwierdzonego sprawozdania z ekranu potwierdzającego zatwierdzenie sprawozdania poprzez kliknięcie w przycisk "Wydruk".


Dziękujemy za zapoznanie się z powyższymi informacjami. Mamy nadzieję, że ułatwią one Państwu korzystanie z formularza elektronicznego DG-1