OPIS FORMULARZA

Symbol formularza: DG-1
Nazwa formularza: Meldunek o działalności gospodarczej
Częstotliwość formularza/załącznika: miesięczny/kwartalny

Ozdobna grafika na pasku tytułowym po prawej (wykresy)
Objaśnienia do formularza DG-1 oraz załącznika do meldunku DG-1 dla przedsiębiorstw budowlanych.
 

Objaśnienia do formularza DG-1.

Sprawozdawczość meldunkowa na formularzu DG-1 ma charakter danych wstępnych. Dane wykazywane w sprawozdaniu powinny być zgodne z ewidencją prowadzon ą stosownie do wymagań zasad rachunkowości lub własnych potrzeb. W przypadku braku ewidencji dopuszcza się wykazywanie danych szacunkowych
W przypadku konieczności skorygowania danych wykazanych w poprzednich okresach, korekty te uwzględnia się w rubryce "od początku roku" w najbliższym sprawozdaniu po stwierdzeniu nieprawidłowości. W sprawozdaniach za styczeń nie należy wypełniać rubryki "od początku roku do końca miesiąca sprawozdawczego" (w dziale 1, 2 i 3, rubryki 2). Podmioty zaklasyfikowane według PKD 2007 do działu 02 wypełniają wyłącznie informacje o zatrudnieniu i wynagrodzeniach oraz o czasie przepracowanym (dział 1 wiersze 06 - 11).

  Dział 1. Podstawowe dane o działalności gospodarczej

W wierszu 01 wykazuje się otrzymane i należne kwoty w wartości netto (bez VAT) za sprzedane na zewnątrz przedsiębiorstwa produkty, tj., własnej produkcji wyroby gotowe, wykonane usługi, prace naukowo-badawcze, prace projektowe, geodezyjno - kartograficzne, roboty, w tym także budowlano- montażowe itp., wynikające z przemnożenia ilości sprzedanych wyrobów i usług przez jednostkową cenę sprzedaży, skorygowaną o należne dopłaty, udzielone rabaty, bonifikaty, opusty lub umowne kwoty należne z tytułu sprzedaży wyrobów i usług.
Sprzedaż realizowaną z magazynu producenta do innej jednostki zalicza się do sprzedaży wykazywanej w wierszu 01 (a nie do sprzedaży hurtowej wykazywanej w wierszu 14). W wierszu 01 nie należy ujmować sprzedaży materiałów i odpadów niezużytych w procesie produkcyjnym dokonywanej zarówno przez sieć handlową, jak i przez magazyn jednostki. W przypadku zawarcia umowy na warunkach zlecenia nale ży wykazać zryczałtowaną odpłatność agenta, natomiast w przypadku zawarcia umowy agencyjnej - pełne przychody agenta, z wyjątkiem przychodów ze sprzedaży towarów. Dane wykazane w wierszu 01 rubryka 2 sprawozdania DG-1 powinny być zgodne z zakresem danych wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 02 pomniejszonych o wartość dotacji wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 67 danych uzupełniających.

Uwaga:
  1. Jednostki przemysłu energetycznego, ciepłowniczego i gazowniczego, jak również inne jednostki zajmujące się przesyłem, dystrybucją (jednostki sieci, zbytu) wykazują w dziale 1, wiersz 01 tylko wartość swojej usługi oraz przychody ze sprzedaży produkcji własnych produktów (wyrobów i usług).
  2. Podmioty gospodarcze zajmujące się kompletacją dostaw i działające jako generalni dostawcy wykazują różnicę między wartością dostawy w faktycznie uzyskanych cenach sprzedaży a wartością dostawy w cenach zakupu (nabycia).
  3. Polskie firmy prowadzące działalność poza granicami kraju i rozliczające się wyłącznie z zagranicznymi urzędami skarbowymi wykazują dane w wierszu 01 oraz w wierszu 04 i 06.

W wierszu 02 wykazuje się wydzieloną z wiersza 01 wartość przychodów ze sprzedaży robót budowlano-monta- żowych wykonanych w kraju siłami własnymi (tj. bez podwykonawców) na rzecz zleceniodawców. Zakres robót budowlano- montażowych obejmuje roboty budowlane o charakterze:
inwestycyjnym:

  1. realizowane na nowych obiektach, obejmujące: przygotowanie i zagospodarowanie terenu pod budowę, budowę (wznoszenie), odbudowę budynków, budowli, części budowlanej kotłów, maszyn i urządzeń technicznych trwale umiejscowionych, linii i sieci elektroenergetycznych, elektrotrakcyjnych i telekomunikacyjnych wraz z robotami wykończeniowymi i montażem wewnętrznych instalacji oraz konstrukcji metalowych tych obiektów, montaż maszyn i urządzeń trwale umiejscowionych, roboty górniczo- dołowe i wiercenia związane z rozszerzeniem chodników w czynnych kopalniach, wykonywane przez przedsiębiorstwa budowy kopalń,
  2. realizowane w istniejących (użytkowanych) obiektach roboty mające charakter przebudowy, rozbudowy (nadbudowy, dobudowy), w wyniku których uzyskuje się przynajmniej jeden z niżej wymienionych efektów:
    • zmianę charakteru (przeznaczenia) przebudowywanego obiektu,
    • istotne zwiększenie jego pierwotnej wartości użytkowej,
    • przystosowanie do zmienionych warunków użytkowania,
    • wydłużenie okresu jego użytkowania,
    • obniżenie kosztów eksploatacji bądź poprawę jakości usług czy procesów produkcyjnych prowadzonych w tym obiekcie;
o zaliczeniu tych robót do inwestycji decydują kryteria rzeczowe (techniczne), a nie finansowe;
remontowym, tj. roboty budowlane prowadzone w istniej ących obiektach budowlanych, polegające na odtwarzaniu (przywracaniu) pierwotnego lub prawie pierwotnego stanu (wartości technicznej i użytkowej), wykraczające poza zakres bieżących konserwacji, niepowodujące jednak zmian w użytkowaniu tych obiektów ani w ich konstrukcji; demontaż i ponowny montaż kotłów, maszyn i urządzeń technicznych trwale umiejscowionych;
pozostałe roboty obejmujące:
  1. roboty budowlane związane z konserwacją, tj. okresowym wykonywaniem robót niezbędnych do utrzymania obiektu budowlanego i jego otoczenia w należytym stanie technicznym, obejmujących likwidację przyczyn i skutków uszkodzeń mogących spowodować przedwczesne niszczenie obiektu lub jego elementów i urządzeń,
  2. roboty rozbiórkowo-porządkowe prowadzone dla uzyskania materiałów nadających się do dalszego użycia,
  3. roboty w zakresie budowy i rozbiórki obiektów tymczasowych na terenie budowy.

W wierszu 04 wykazuje się wartość produktów wytworzonych niezaliczonych do sprzedaży, traktowanych na równi ze sprzedażą, tj. wartość własnych wyrobów przekazanych do własnych punktów sprzedaży detalicznej, jak również do własnych zakładów gastronomicznych i do własnych hurtowni, wartość wykonanych świadczeń na rzecz funduszu świadczeń socjalnych, wykonanych i przekazanych wyrobów i usług własnej produkcji na powiększenie wartości własnych środków trwałych, przekazanych rzeczowych składników majątku, nieodpłatnie przekazanych wyrobów i usług na potrzeby reprezentacji i reklamy, przekazanych wyrobów i usług na potrzeby osobiste podatnika i pracowników oraz darowizny wyrobów i świadczonych usług bez pobrania zapłaty.
Wiersz ten nie obejmuje wartości zapasów produktów gotowych i produkcji niezakończonej.

W wierszu 05 należy wykazać przychody netto ze sprzeda ży towarów i materiałów (bez VAT), tj. kwoty należne za sprzedane towary i materiały, niezależnie od tego, czy zostały zapłacone, wynikające z przemnożenia ilości sprzedanej przez jednostkową cenę sprzedaży netto, skorygowane o nale żne dopłaty i udzielone opusty, bonifikaty itp. lub umowne kwoty należne z tytułu sprzedaży.
Do przychodów ze sprzedaży towarów zalicza się sprzeda ż tych składników, nabytych w celu odsprzedaży w stanie nieprzetworzonym, na zewnątrz przedsiębiorstwa lub we własnych punktach sprzedaży, a w jednostkach sprzedaj ących we własnej sieci sklepów obok towarów obcej produkcji także produkty przez siebie wytworzone.
Dane wykazane w wierszu 05 rubryka 2 sprawozdania DG-1 powinny być zgodne z zakresem danych wykazanych w sprawozdaniu F-01/I-01, część I, dział 1, wiersz 06.

Uwaga:
Przedsiębiorstwa wytwarzające energię elektryczną, cieplną lub gaz, zajmujące się dystrybucją (przesyłem) wymienionych wyrobów wykazują w wierszu 05 przychody ze sprzedaży energii elektrycznej, cieplnej, gazu; będzie to wartość wyliczona z przemnożenia ilości sprzedanej (dostarczonej) energii elektrycznej, cieplnej, gazu przez jednostkową cenę sprzedaży netto, zgodnie z obowiązującymi taryfikatorami; wartość ta powinna być powiększona o opłaty (przesy łowe, abonamentowe) zawarte w fakturach od dostawców wyżej wymienionych wyrobów w zakresie dotyczącym zakupu energii elektrycznej, cieplnej, gazu do dalszej odsprzedaży.

W wierszu 06 wykazuje się liczbę osób (bez uczniów) będących w stanie ewidencyjnym w ostatnim dniu miesiąca, dla których jednostka sprawozdawcza jest głównym miejscem pracy, łącznie z pracującymi poza granicami kraju. Dane podaje się bez przeliczenia zatrudnionych na pełne etaty.
Do pracujących zalicza się:

  1. osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy (tj. umowy o pracę, powołania, wyboru lub mianowania) łącznie z sezonowymi i zatrudnionymi dorywczo,
  2. osoby zatrudnione na podstawie umowy o pracę nakładczą,
  3. agentów, tj. osoby, z którymi jednostka sprawozdawcza zawarła umowę agencyjną lub umowę na warunkach zlecenia o prowadzeniu placówek handlowych, usługowych lub o wykonywaniu zleconych czynności oraz pomagaj ących członków ich rodzin i osoby zatrudnione przez agentów.
    Do agentów nie zalicza się osób, które prowadzą własną działalność gospodarczą,
  4. właścicieli i współwłaścicieli zakładów (z wyłączeniem wspólników, którzy nie pracują, a wnoszą jedynie kapitał), łącznie z bezpłatnie pomagającymi członkami ich rodzin.
  5. osoby otrzymujące zasiłki chorobowe, macierzyńskie i opiekuńcze.
Do stanu pracujących na podstawie stosunku pracy nie zalicza się osób skreślonych czasowo z ewidencji, z którymi nie rozwiązano umowy o pracę oraz innych, między innymi osób: korzystających w miesiącu sprawozdawczym z urlopów wychowawczych, z urlopów bezpłatnych w wymiarze powyżej 3 miesięcy (nieprzerwanie) oraz osób przebywających na świadczeniu rehabilitacyjnym, zatrudnionych na podstawie umowy-zlecenia lub umowy o dzieło, a także osób (uczniów) zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego. Nie zalicza się również pracowników udostępnianych (zatrudnionych) przez agencję pracy tymczasowej oraz pracowników zatrudnionych na kontraktach, których umowa nie ma charakteru umowy o pracę.

W wierszu 07 wykazuje się przeciętną liczbę zatrudnionych, po przeliczeniu osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty, tj:

  1. osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, w tym także zatrudnione przy pracach interwencyjnych i robotach publicznych oraz przebywające za granicą na podstawie delegacji służbowej, z wyjątkiem osób zatrudnionych poza granicami kraju;
  2. osoby pracujące w zakładach pracy w formie zorganizowanych grup roboczych, tj. uczestników OHP (z wyjątkiem odbywających naukę zawodu), żołnierzy, skazanych.
W zatrudnieniu należy uwzględnić cudzoziemców wykonujących pracę w Polsce zgodnie z przepisami zawartymi w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2013 r. poz. 674, z późn. zm.).
Osoby pracujące w górnictwie w okresie początkowych 28 dni pracy zaliczane są także do zatrudnionych.
Do zatrudnionych nie zalicza się:
  1. osób wykonujących pracę nakładczą,
  2. osób (uczniów) zatrudnionych na podstawie umowy o pracę w celu przygotowania zawodowego,
  3. agentów.
Metodę obliczania przeciętnego zatrudnienia w miesiącu należy dostosować do sytuacji kadrowej w jednostce. W przypadku dużej płynności kadr lub natężenia zjawiska udzielania urlopów bezpłatnych należy stosować metodę średniej arytmetycznej ze stanów dziennych w miesiącu. Osób przebywających na urlopach bezpłatnych i wychowawczych oraz osób otrzymujących zasiłki chorobowe, macierzyńskie i opiekuńcze nie należy liczyć do stanów dziennych w czasie trwania tych nieobecności.
Przy stabilnej sytuacji kadrowej przeciętne zatrudnienie w miesiącu można obliczyć metodą uproszczoną, tj. na podstawie sumy dwóch stanów dziennych (w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca) podzielonej przez dwa, lub metodą średniej chronologicznej obliczanej na podstawie sumy połowy stanu dziennego w pierwszym i ostatnim dniu miesiąca oraz stanu zatrudnienia w 15 dniu miesiąca, podzielonej przez 2. Przy zastosowaniu tych metod w stanach dziennych przyjmowanych do obliczeń nie należy ujmować osób, które powyżej 14 dni nieprzerwanie w danym miesiącu przebywały na urlopach bezpłatnych, wychowawczych, otrzymywały zasiłki chorobowe, macierzyńskie i opiekuńcze.
Przeciętne zatrudnienie w okresach narastających należy obliczać jako sumę przeciętnego zatrudnienia w poszczególnych miesiącach podzieloną przez liczbę miesięcy w okresie sprawozdawczym (bez względu na to, czy zakład funkcjonował przez cały okres sprawozdawczy, czy nie). Przeliczenia osób niepełnozatrudnionych na pełne etaty dokonuje się według liczby godzin pracy ustalonej w umowie o pracę w stosunku do obowiązującej normy.

W wierszu 08 wykazuje się czas faktycznie przepracowany zatrudnionych (wykazanych w wierszu 07) w godzinach normalnych i nadliczbowych.

W wierszu 09 podaje się wynagrodzenia osobowe brutto (niezależnie od źródeł finansowania wypłat, tj. zarówno ze środków własnych, jak i refundowanych, np. z Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, Funduszu Pracy) zatrudnionych (wykazanych w wierszu 07), łącznie z wypłatami z tytułu udziału w zysku lub w nadwyżce bilansowej w spółdzielniach (dokonywane również w postaci obligacji bądź akcji).
Wiersz ten obejmuje również honoraria wypłacone niektórym grupom pracowników za prace wynikające z umowy o pracę. Szczegółowy “Zakres składników wynagrodzeń w gospodarce narodowej obowiązujący od 1 stycznia 2000 r.” jest załącznikiem do objaśnień do sprawozdań z zatrudnienia i wynagrodzeń.
Uwzględnia się również tę część wynagrodzeń, jaką zatrudnieni otrzymują w walutach obcych, przeliczoną na złote według obowiązującego kursu kupna waluty przez NBP w dniu wypłaty.
Dane dotyczące wynagrodzeń podaje się w ujęciu brutto bez potrąceń obligatoryjnych składek na ubezpieczenie emerytalne, rentowe i chorobowe opłacanych przez ubezpieczonych oraz zaliczek z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych.
Wynagrodzenia za okres sprawozdawczy stanowią:

  • należności z tytułu pracy wykonanej w miesiącu sprawozdawczym i rozliczonej do terminu sporządzenia sprawozdania,
  • szacunkowe wynagrodzenia (głównie pracowników na stanowiskach robotniczych) należne za miesiąc sprawozdawczy (w tym nagrody i premie za wyniki osiągnięte w danym miesiącu) - ustalone w oparciu o informacje dotyczące przeciętnego zatrudnienia, stopnia realizacji zadań i liczby dni roboczych tego miesiąca, przewidziane do wypłaty do 16. dnia kalendarzowego następnego miesiąca po okresie sprawozdawczym - za prace wykonane lub zakończone w miesiącu sprawozdawczym.
Premie z zysku przewidywane do wypłaty w podanym wyżej terminie należy również ująć w wynagrodzeniach za miesiąc sprawozdawczy.

W wierszu 10 - uwaga: nie należy wykazywać wypłat dla pracowników z funduszu nagród tworzonego z osobowego funduszu płac, które są ujęte w wierszu 09.

W wierszu 12 wykazuje się sprzedaż detaliczną towarów handlowych własnych i komisowych, łącznie z gastronomiczn ą, w cenach płaconych przez konsumenta (z podatkiem VAT) oraz wartość odsprzedanych materiałów (bez złomu i odpadów) niezużytych w procesie produkcyjnym, zrealizowan ą przez punkty sprzedaży detalicznej, placówki gastronomiczne oraz inne punkty sprzedaży (np. składy, magazyny) w ilościach wskazujących na zakupy na potrzeby indywidualnych nabywców.
W wartości sprzedaży detalicznej uwzględnia się wartość wytworzonych potraw sprzedanych wyłącznie we własnych placówkach gastronomicznych oraz własnych wyrobów sprzedanych we własnych punktach sprzedaży detalicznej.
Sprzedaż detaliczna powinna uwzględniać dane z zakładów prowadzonych przez agentów. W przypadku braku informacji o faktycznie zrealizowanej sprzedaży detalicznej przez agenta przedsiębiorstwo powinno podać wartość sprzeda ży deklarowanej przez agenta.

W wierszu 13 wykazuje się wydzieloną z wiersza 12 sprzedaż detaliczną realizowaną przez Internet, zwykle poprzez specjalne środki zapewnione w ramach strony internetowej. Nabyte towary mogą być albo bezpośrednio pobrane z Internetu lub fizycznie dostarczone do klienta.

W wierszu 14 wykazuje się wartość sprzedaży hurtowej w cenach realizacji (łącznie z podatkiem VAT).
Sprzedaż hurtowa jest działalnością polegającą na odsprzeda ży zakupionych towarów we własnym imieniu, zwykle nieostatecznym odbiorcom (innym hurtownikom, detalistom, producentom).
Wartość sprzedaży hurtowej obejmuje wartość sprzedanych towarów z magazynów hurtowych, własnych bądź użytkowanych, w których składowane towary stanowią własność jednostki sprawozdawczej. Wartość sprzedaży hurtowej materia łów, odpadów oraz złomu, odsprzedanych poprzez hurtownie, wykazują tylko te jednostki, które prowadzą działalność w zakresie sprzedaży hurtowej półproduktów, odpadów oraz złomu.
Do wartości sprzedaży hurtowej zalicza się również wartość sprzedaży zrealizowanej na zasadzie bezpośredniej płatności lub kontraktu (agenci, aukcjonerzy), jak również wartość sprzedaży zrealizowanej poprzez tranzyt rozliczany (refakturowany) polegający na przekazywaniu towarów bezpośrednio od dostawcy do odbiorcy z pominięciem magazynów jednostki, która tę dostawę realizuje. Dostawca (producent) wystawia fakturę dla jednostki handlowej, która refakturuje dostawę, realizuj ąc część marży handlowej.
Jeśli jednostka handlowa poza sprzedażą hurtową prowadzi inny rodzaj działalności (np. sprzedaż detaliczną, gastronomiczn ą, usługi), to w wierszu 14 wykazuje wyłącznie sprzeda ż hurtową.

Uwaga:
Nie zalicza się do sprzedaży detalicznej i hurtowej wartości sprzedaży: domów, mieszkań, gruntów, walut, energii elektrycznej, wody, gazu oraz dostarczonego ciepła przez sieć

W wierszu 15 wykazuje się wartość podatku akcyzowego stanowiącego obciążenie przychodów ze sprzedaży. Podatek akcyzowy należny od sprzedaży dotyczy wyrobów własnej produkcji i usług wykazanych w wierszach 01 i 04 bez ewentualnych odliczeń podatku akcyzowego zapłaconego przy zakupie, np. w sprzedaży samochodów lub sprzeda ży wyrobów winiarskich.

W wierszu 16 wykazuje się wartość podatku akcyzowego stanowiącego obciążenie przychodów ze sprzedaży towarów i materiałów. Podatek akcyzowy należny od sprzedaży dotyczy towarów i materiałów wykazanych w wierszu 05

W wierszu 17 wykazuje się otrzymane i należne dotacje przedmiotowe oraz wybrane dotacje określone w ustawie bud żetowej jako podmiotowe (jeśli mają odniesienie do wartości wytwarzanych produktów), zwiększające przychód jednostki, ustalone w sposób wynikający z określających je przepisów. Wiersz ten obejmuje dotacje przeznaczone na częściowe pokrycie kosztów na wytworzenie sprzedanych produktów (wyrobów i usług) lub zakup sprzedanych towarów (dotyczy jednostek handlowych), które realizowane są po cenach niż- szych niż poniesione koszty.
W wierszu tym nie ujmuje się dotacji podmiotowych, które nie mają bezpośredniego odniesienia do wartości wytwarzanych produktów, takich jak np.: dotacje na restrukturyzację jednostki gospodarczej, dotacje na pokrycie kosztów remontów, usuwanie szkód w kopalniach.
W przypadku gdy dotacje przedmiotowe rozliczane są w okresach dłuższych niż miesiąc, dopuszczalne jest szacunkowe ustalenie wartości dotacji przypadającej na badany miesi ąc.
Kwoty dotacji uzyskane z Budżetu Państwa, które po rozliczeniu wyników działalności zwraca się do Budżetu, nie są traktowane jako dotacje.

W wierszu 18 podaje się szacunkowy wskaźnik cen produkcji sprzedanej za miesiąc sprawozdawczy w stosunku do miesiąca poprzedniego, dla przedsiębiorstwa ogółem. Do opracowania wskaźnika należy przyjmować dane o wartościach sprzedaży bez podatku VAT i podatku akcyzowego.
Generalnie wskaźnik ten powinien odzwierciedlać skalę zmian cen głównych grup wyrobów i usług zrealizowanych przez przedsiębiorstwo w miesiącu sprawozdawczym. Ważna jest zatem miesięczna struktura sprzedaży, tj. udział wartości poszczególnych grup wyrobów lub usług w ogólnej wartości produkcji sprzedanej przedsiębiorstwa i średnie poziomy cen uzyskane przy ich sprzedaży w miesiącu sprawozdawczym i miesiącu poprzednim.
Wskaźniki cen uzyskane poprzez odniesienie cen miesi ąca sprawozdawczego do cen z miesiąca poprzedniego zważone udziałami wartości sprzedaży grup wyrobów i usług, których wskaźniki dotyczą, powinny dostarczyć informacji o ogólnej, w skali przedsiębiorstwa, miesięcznej dynamice cen. Na przykład, jeśli w przedsiębiorstwie przedmiotem sprzedaży były cztery główne grupy wyrobów i usług (A, B, C, D) z udziałami odpowiednio: 12 %, 15 %, 20 %, 20 %, a średnie ceny uzyskane ze sprzedaży tych grup zmieniły się w stosunku do cen uzyskanych w poprzednim miesiącu odpowiednio: wzrost o 2 %, spadek o 1 %, spadek o 2,5 %, wzrost o 1,5 %, to szacunkowy wskaźnik zmian cen w przedsiębiorstwie wynosi 99,8:
[(12x102,0)+(15x99,0)+(20x97,5)+(20x101,5)]:(12+15+20+20)=99,8
Wskaźnik ostateczny opracowany będzie przez urząd statystyczny na podstawie poziomów cen reprezentantów wyrobów i usług wykazywanych przez przedsiębiorstwo na formularzu C-01.

  Dział 2. Dane uzupełniające dla jednostek przemysłowych

W wierszu 1 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 1, wiersza 01), która dotyczy sprzedaży na eksport i wywozu.

W wierszu 2 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 2 wiersza 1), która dotyczy sprzedaży do krajów strefy euro.

W wierszu 3 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 1, wiersza 05), która dotyczy sprzedaży na eksport i wywozu.

W wierszu 4 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 2 wiersza 3), która dotyczy sprzedaży do krajów strefy euro.

W wierszu 5 należy podać sumę wartości wszystkich zamówień na dostawę wyrobów, usług (bez VAT i podatków bezpośrednio związanych z obrotem), produkowanych samodzielnie lub na zlecenie przez inne firmy krajowe lub zagraniczne (w tym tzw. uszlachetnienie na zlecenie), przyjętych przez przedsiębiorstwo w miesiącu sprawozdawczym.
Zamówienie (kontrakt, umowę) traktuje się jako wpływ zamówienia, jeżeli wielkość zamówienia została dokładnie określona i jest wiążąca. Jeżeli na potwierdzeniu zamówienia widnieje tylko ilość, to podstawę do obliczenia wartości zamówienia stanowią ceny obowiązujące dla danej transakcji w dniu wpłynięcia zamówienia. Jeżeli w zamówieniu uzgodniono jedynie minimalną ilość towarów lub przedział ilości towarów do odbioru, to za moment wpływu zamówienia należy uznać późniejsze uściślenie zamówienia lub moment wysyłki towarów.
Do wartości nowych zamówień włącza się inne obciążenia (transport, pakowanie itp.), nawet jeśli te obciążenia są odrębnie fakturowane.
Zamówień z poprzednich okresów, które zostały anulowane w miesiącu sprawozdawczym, nie odejmuje się z nowych zamówień (wykazanych w Dziale 2, wierszu 5).
Do zamówień w miesiącu sprawozdawczym należy włączyć sprzedaż z magazynu (loco magazyn), jeśli wpływ zamówienia i dostawa zbiegają się ze sobą w czasie.
Zamówienia, takie jak np. naprawy, usługi konserwacyjne, instalacyjne, montażowe itp., których wartości nie można ocenić w chwili wpływu zamówienia, należy zgłosić w miesiącu, w którym nastąpiła wycena.
Zamówienia na wynajem wyrobów, które zostały wyprodukowane przez przedsiębiorstwo w celu wynajęcia, należy uwzględnić w Dziale 2, wierszu 5 (usługa za wynajem wraz z całkowitą wartością urządzenia).
Do nowych zamówień nie należy wliczać zamówień na:

  • usługi budowlane,
  • dostawę elektryczności, ciepła przesyłanego na odległość, gazu, pary i wody,
  • dostawę pozostałości poprodukcyjnych “nadających się na sprzedaż”,
  • dostawę towarów do ponownej odsprzedaży,
  • świadczenia niezwiązane z działalnością przemysłową,
  • dostawy i świadczenia wewnątrz przedsiębiorstwa.

W wierszu 6 należy podać wydzieloną z Działu 2, wiersza 5 wartość zamówień (kontraktów) na dostawy produktów i świadczenie usług złożonych przez:

  • odbiorców mających swą siedzibę za granicą,
  • firmy krajowe (eksporterów), które eksportują i wywożą za granicę zamówione towary bez dalszej obróbki lub przetwarzania.
Jeśli w zamówieniu podana jest kwota w walucie obcej, to przeliczenia na złote dokonuje się według kursu złotego w dniu transakcji.

W wierszu 7 należy wykazać tę część przychodów (z Działu 2 wiersza 6), która dotyczy sprzedaży do krajów strefy euro.

  Dział 3. Dane uzupełniające dla jednostek świadczących usługi transportowe

Dział 3 wypełniają podmioty wykonujące zarobkowo przewozy ładunków i/lub pasażerów, tj. uzyskujące przychody z tytułu świadczenia usług przewozowych, z wyłączeniem podmiotów:

  • posiadających licencje na wykonywanie przewozów kolejowych, które sporzadzają zestawienia GUS - TK-1,
  • przedsiębiorstw prowadzących działalność pocztową i kurierską (zaliczanych według PKD 2007 do działu 53),
  • przedsiębiorstw wykonujących przewozy taksówkami osobowymi (zaliczanych według PKD 2007 do klasy 49.32).

Wiersz 1 wypełniają tylko jednostki transportu samochodowego zarobkowego.
Łączną ładowność taboru samochodowego (wiersz 1) ustala się, sumując nominalną ładowność (podaną w dowodzie rejestracyjnym) samochodów ciężarowych, przyczep i naczep ciężarowych własnych i przyjętych od innych jednostek na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp. bez względu na stan techniczny. Nie należy podawać danych dotyczących taboru własnego przekazanego innym jednostkom na podstawie umowy agencyjnej, zlecenia, dzierżawy, leasingu itp., taksówek bagażowych oraz taboru wykorzystywanego do własnych potrzeb (gospodarczego).

Przewozy ładunków (wiersz 2):

  1. jednostki wykonujące transport samochodowy, ciężarowy zarobkowo wykazują dane dotyczące przewozów ładunków wykonanych na terenie kraju i poza jego granicami taborem samochodowym ciężarowym (tj. samochodami ciężarowymi łącznie z przewozami na przyczepach i ciągnikami siodłowymi połączonymi z naczepami oraz ciągnikami balastowymi lub rolniczymi na przyczepach) własnym i eksploatowanym obcym. W wierszu tym nie należy ujmować danych o przewozach: wykonanych taborem samochodowym własnym oddanym w agencję (dzierżawę) innym podmiotom; taborem wykorzystywanym wyłącznie na terenie zakładów pracy (przewozy technologiczne), tj. niewykonuj ący przewozów po drogach publicznych; taksówkami bagażowymi;
  2. jednostki żeglugi morskiej (armatorzy lub operatorzy) - wykazują dane dotyczące przewozów ładunków wykonanych w rejsach zakończonych w okresie sprawozdawczym statkami własnymi oraz statkami dzierżawionymi pływającymi pod banderą polską i obcą. Nie należy podawać danych o przewozach zarobkowych innymi środkami transportu;
  3. jednostki żeglugi śródlądowej - wykazują dane dotyczące przewozów ładunków na drogach wodnych śródlądowych taborem barkowym własnym i eksploatowanym obcym oraz na tratwach holowanych. Należy ująć przewozy zarówno w komunikacji wodnej bezpośredniej, jak i w komunikacji kombinowanej kolejowo-wodnej. Dane o przewozach taborem barkowym należy ująć łącznie z danymi o przewozach tym taborem wydzierżawionym na okres przerwy nawigacyjnej na polskich drogach wodnych przedsiębiorstwom zagranicznym. Do ładunków przewiezionych w danym okresie sprawozdawczym zalicza się tylko te ładunki, których przewóz został zakończony w okresie sprawozdawczym;
  4. jednostki transportu lotniczego - wykazują dane dotyczące przewozów ładunków (przesyłki towarowe, pocztowe i bagaż płatny) wykonanych we wszystkich rodzajach lotów komunikacyjnych (rozkładowych, dodatkowych i wynajętych);
  5. jednostki transportu rurociągowego - wykazują dane dotyczące ilości przetłoczonej ropy naftowej i produktów naftowych.

W wierszu 3:

  1. jednostki wykonujące transport autobusowy zarobkowo - wykazują liczbę pasażerów przewiezionych w komunikacji krajowej i międzynarodowej taborem autobusowym handlowym własnym i eksploatowanym obcym. Należy wykazać przewozy pasażerów z biletami, w ramach przewozów na podstawie umów, np. z zakładami pracy, w ramach przewozów szkolnych, kolonijnych i wycieczkowych, oraz pasażerów przewiezionych bezpłatnie na podstawie odpowiednich przepisow;
  2. jednostki żeglugi morskiej (armatorzy lub operatorzy) wykazują liczbę pasażerów przewiezionych zarówno za płatnymi, jak i za bezpłatnymi biletami w rejsach zakończonych w okresie sprawozdawczym statkami pasażerskimi, towarowymi i promami - własnymi i dzierżawionymi od innych armatorów - pływającymi pod banderą polską i obcą;
  3. jednostki żeglugi śródlądowej - wykazują liczbę pasażerów przewiezionych w okresie sprawozdawczym za płatnymi i bezpłatnymi biletami statkami własnymi oraz eksploatowanymi obcymi;
  4. jednostki transportu lotniczego - wykazują liczbę pasażerów przewiezionych we wszystkich rodzajach lotów komunikacyjnych (rozkładowych, dodatkowych i wynajętych);
  5. jednostki komunikacji miejskiej - wykazują liczbę pasażerów przewiezionych komunikacją autobusową, tramwajową i trolejbusową oraz koleją podziemną (metro).

W wierszu 4 i 5 należy wydzielić z wiersza 3 odpowiednio przewozy pasażerów komunikacją miejską (wiersz 4) i komunikacją autobusową zamiejską (wiersz 5).

 

Objaśnienia do załącznika do meldunku DG-1 dla przedsiębiorstw budowlanych.

Zakres robót budowlano-montażowych prezentowany w załączniku jest analogiczny do przedstawionego w objaśnieniach do działu 1. miesięcznego meldunku DG-1.

1. Dział 1. Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej wykonanej na terenie kraju (siłami własnymi, tj. bez podwykonawców) według rodzajów obiektów budowlanych

W wierszu 01 w rubryce 1 należy podać wartość sprzedaży robót budowlano-montażowych zgodną z wartością wykazaną w dziale 1 rubryce 2 wiersz 02 meldunku DG-1, a w wierszu 01 rubryce 2 na zasadzie "w tym" - wartość robót budowlanych o charakterze inwestycyjnym zgodną z wartością wykazaną w dziale 1 rubryce 2 wiersz 03 meldunku DG-1 sporządzonego za dany kwartał.

W wierszach od 02 do 23 należy z wiersza 01 wydzielić odpowiednio wartość sprzedaży robót budowlano-monta- żowych (w tym robót budowlanych o charakterze inwestycyjnym) według rodzajów obiektów budowlanych - na podstawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporz ądzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz.U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.) - tj.:

  1. budynki mieszkalne (wiersz 02) obejmujące:
    • budynki mieszkalne jednorodzinne (wiersz 03), tj.: samodzielne budynki jednomieszkaniowe, takie jak: pawilony, wille, domki wypoczynkowe, leśniczówki, domy mieszkalne w gospodarstwach rolnych, rezydencje wiejskie, domy letnie itp., a także domy bliźniacze lub szeregowe (traktowane - zgodnie z PKOB - jako połączone odrębne budynki), w których każde mieszkanie ma swoje własne wejście z poziomu gruntu;
    • budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe (wiersz 04), tj.: budynki samodzielne, domy bliźniacze lub szeregowe o dwóch mieszkaniach oraz pozostałe budynki mieszkalne - o trzech i więcej mieszkaniach;
    • budynki zbiorowego zamieszkania (wiersz 05), tj.: domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.; budynki mieszkalne na terenie koszar, zakładów karnych i poprawczych, aresztów śledczych; budynki rezydencji prezydenckich i biskupich;
  2. hotele i budynki zakwaterowania turystycznego (wiersz 06) obejmujące:
    • budynki hoteli, tj.: hotele, motele, gospody, pensjonaty i podobne budynki oferujące zakwaterowanie, z restauracjami lub bez, a także samodzielne restauracje i bary;
    • budynki zakwaterowania turystycznego pozostałe, tj.: schroniska młodzieżowe, schroniska górskie, domki kempingowe, domy wypoczynkowe oraz pozostałe budynki zakwaterowania turystycznego;
  3. budynki biurowe (wiersz 07) obejmujące budynki wykorzystywane jako miejsce pracy dla działalności biura, sekretariatu lub innych działalności o charakterze administracyjnym, np.: budynki banków, urzędów pocztowych, urzędów miejskich, gminnych, ministerstw itp. lokali administracyjnych; budynki centrów konferencyjnych i kongresów, sądów i parlamentów;
  4. budynki handlowo - usługowe (wiersz 08) obejmujące centra handlowe, domy towarowe, samodzielne sklepy i butiki, hale używane do targów, aukcji i wystaw, targowiska pod dachem, stacje paliw, stacje obsługi, apteki itp.;
  5. budynki transportu i łączności (wiersz 09) obejmujące:
    • budynki transportu, dworców i terminali , tj.: budynki lotnisk, budynki dworców kolejowych, dworców autobusowych i terminali portowych, budynki stacji kolejek górskich i wyciągów krzesełkowych; budynki stacji nadawczych radia i telewizji, budynki central telefonicznych, centra telekomunikacyjne itp., hangary lotnicze, budynki nastawni kolejowych, „zajezdnie“ dla lokomotyw i wagonów, budki telefoniczne, budynki latarni morskich, budynki kontroli ruchu powietrznego;
    • budynki garaży, tj.: garaże i zadaszone parkingi oraz budynki do przechowywania rowerów;
  6. budynki przemysłowe i magazynowe (wiersz 10) obejmuj ące:
    • budynki przemysłowe, tj.: budynki przeznaczone na produkcję, np. fabryki, wytwórnie filmowe, warsztaty, rzeźnie, browary, montownie itp.;
    • zbiorniki, silosy i budynki magazynowe, tj.: zbiorniki na ciecze, zbiorniki na gazy, silosy na zboże, cement i inne towary sypkie, chłodnie i budynki składowe specjalizowane, powierzchnie magazynowe;
  7. ogólnodostępne obiekty kulturalne, budynki o charakterze edukacyjnym, budynki szpitali i zakładów opieki medycznej oraz budynki kultury fizycznej (wiersz 11) obejmujące:
    • ogólnodostępne obiekty kulturalne, tj.: kina, sale koncertowe, opery, teatry, sale kongresowe, domy kultury i wielozadaniowe sale wykorzystywane głównie do celów rozrywkowych, kasyna, cyrki, teatry muzyczne, sale taneczne i dyskoteki, estrady itp.; budynki schronisk dla zwierząt;
    • budynki ogrodów zoologicznych i botanicznych;
    • budynki muzeów i bibliotek, tj.: muzea, galerie sztuki, biblioteki i centra informacyjne, budynki archiwów;
    • budynki szkół i instytucji badawczych, tj.: budynki szkolnictwa przedszkolnego, szkolnictwa podstawowego i ponadpodstawowego (np. przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły średnie, licea ogólnokształcące, licea techniczne itp.), budynki szkół zawodowych lub kształcenia specjalistycznego, budynki szkół wyższych i placówki badawcze, laboratoria badawcze, specjalne szkoły dla dzieci niepełnosprawnych, ośrodki kształcenia ustawicznego, stacje meteorologiczne i hydrologiczne, budynki obserwatoriów;
    • budynki szpitali i zakładów opieki medycznej, tj.: budynki instytucji świadczących usługi medyczne i chirurgiczne oraz pielęgnacyjne dla ludzi, sanatoria, szpitale długoterminowego lecznictwa, szpitale psychiatryczne, przychodnie, poradnie, żłobki, ośrodki pomocy społecznej dla matki i dziecka, szpitale kliniczne, szpitale więzienne i wojskowe, budynki przeznaczone do termoterapii, wodolecznictwa, rehabilitacji, stacje krwiodawstwa, laktaria, kliniki weterynaryjne itp., budynki instytucji ochrony zdrowia świadczące usługi zakwaterowania, z opieką lekarską i pielęgniarską dla ludzi starszych, niepełnosprawnych itp.
    • budynki kultury fizycznej, tj.: budynki przeznaczone dla imprez sportowych w halach (boiska do koszykówki, korty tenisowe, kryte baseny, hale gimnastyczne, sztuczne lodowiska itp.) wyposażone w stanowiska, tarasy itp. przeznaczone dla widzów oraz w prysznice, szatnie itp. - dla uczestników; – zadaszone trybuny do oglądania sportów na świeżym powietrzu;
  8. pozostałe budynki niemieszkalne (wiersz 12) obejmujące:
    • budynki gospodarstw rolnych i budynki magazynowe dla działalności rolniczej, np. obory, stajnie, budynki inwentarskie dla trzody chlewnej, owczarnie, stadniny koni, przemys łowe fermy drobiu, stodoły, pomieszczenia do przechowywania sprzętu, szopy rolnicze, spiżarnie, piwnice do przechowywania wina, kadzie na wino, szklarnie, silosy rolnicze itp.;
    • budynki przeznaczone do sprawowania kultu religijnego i czynności religijnych, tj.: kościoły, kaplice, cerkwie, meczety, synagogi itp.; cmentarze i obiekty z nimi związane, domy pogrzebowe, krematoria;
    • obiekty budowlane wpisane do rejestru zabytków i objęte indywidualną ochroną konserwatorską oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury, tj.: wszelkie obiekty budowlane bez względu na stan zachowania, ale niewykorzystywane do innych celów oraz nieruchome, archeologiczne dobra kultury.
    • pozostałe budynki niemieszkalne, gdzie indziej niewymienione, tj.: zakłady karne i poprawcze, areszty śledcze, schroniska dla nieletnich, zabudowania koszarowe, obiekty miejskie użyteczności publicznej (wiaty autobusowe, toalety publiczne, łaźnie itp.);
  9. autostrady, drogi ekspresowe, ulice i drogi pozostałe (wiersz 13) obejmujące:
    • autostrady i drogi ekspresowe, tj.: autostrady i drogi ekspresowe międzymiastowe, w tym skrzyżowania i węzły wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, skarpami i nasypami, rowami, ścianami oporowymi, urządzeniami bezpieczeństwa ruchu, pasami jezdni przeznaczonymi do parkowania i barierami ochronnymi, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi;
    • ulice i drogi pozostałe, tj.: drogi na obszarach miejskich i zamiejskich, w tym: skrzyżowania, węzły komunikacyjne i parkingi, np.: drogi, ulice, aleje, ronda, drogi gruntowe, drogi boczne, drogi dojazdowe, drogi wiejskie i leśne, ście- żki dla pieszych, ścieżki rowerowe, ścieżki do jazdy konnej, drogi i strefy dla pieszych
      • wraz z instalacjami do oświetlenia dróg i sygnalizacji, nasypami, rowami, słupkami bezpieczeństwa, przepustami pod drogami i urządzeniami odwadniającymi drogi;
  10. drogi szynowe, drogi kolei napowietrznych lub podwieszanych (wiersz 14) obejmujące:
    • drogi szynowe kolejowe, tj.: drogi szynowe kolejowe, bocznice; budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu kolejowego: stacje, stacje postojowe, stacje rozrządowe itp.; urządzenia i instalacje do sterowania
    • ruchem kolejowym: teletechniczne, informatyczne, energetyczne, oświetleniowe itp.;
    • drogi szynowe na obszarach miejskich, tj.: metro, sieć miejską (linie tramwajowe), w tym na wydzielonej trasie; drogi kolei napowietrznych lub podwieszanych; budowle i urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu: stacje, stacje postojowe, zajezdnie itp.; urządzenia i instalacje do sterowania ruchem: teletechniczne, informatyczne, energetyczne, oświetleniowe, bezpieczeństwa, przeciwpo żarowe itp.;
  11. drogi lotniskowe (wiersz 15) obejmujące pasy startowe (w tym drogi startowe o nawierzchni sztucznej), pasy dróg kołowania (w tym drogi kołowania o nawierzchni sztucznej), nasypy, rowy odwadniające, instalacje sygnalizacji świetlnej, systemy oświetlenia nawigacyjnego oraz systemy awaryjnego zasilania, miejsca startu śmigłowców, place postoju samolotów;
  12. mosty, wiadukty i estakady, tunele i przejścia nadziemne i podziemne (wiersz 16) obejmujące:
    • mosty, wiadukty i estakady, tj.: mosty drogowe i kolejowe z wszelkiego rodzaju materiałów (metalowe, betonowe itp.), estakady, mosty ruchome, wiadukty, mosty na drogach wiejskich i leśnych, mosty dla pieszych, kładki, mostki, włączając konstrukcje dróg na tych obiektach wraz z instalacjami oświetlenia, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju;
    • tunele i przejścia podziemne, tj.: budowle podziemne przeznaczone do ruchu drogowego, kolejowego i pieszego wraz z instalacjami oświetlenia, sygnalizacji, bezpieczeństwa i postoju;
  13. budowle wodne (wiersz 17) obejmujące:
    • porty, przystanie i kanały żeglowne, tj.: budowle portowe – morskie, rzeczne i na jeziorach (nabrzeża, doki, baseny portowe, falochrony, mola, tamy (groble) portowe, pomosty itp.), kanały żeglowne, budowle rzeczne i na jeziorach (śluzy, mosty i tunele kanałowe), nabrzeża, uregulowane brzegi rzek i dróg wodnych, porty wojskowe, stocznie;
    • zapory wodne i podobne budowle do zatrzymywania wody dla wszelkich celów: produkcji energii w elektrowniach wodnych, irygacji, regulacji spławności, ochrony przeciwpowodziowej, groble, tamy, jazy, stopnie wodne i budowle zabezpieczające brzegi;
    • budowle inżynierskie służące do nawadniania i kultywacji ziemi, tj.: kanały irygacyjne i inne budowle związane z dostarczaniem wody dla celów kultywacji ziemi, akwedukty, budowle służące drenażowi i otwarte rowy drenażowe;
  14. rurociągi i linie telekomunikacyjne oraz linie elektroenergetyczne przesyłowe (wiersz 18) obejmujące:
    • rurociągi przesyłowe do transportu ropy naftowej i gazu, tj.: rurociągi przesyłowe naziemne, podziemne lub podwodne do transportu produktów naftowych i gazu, ruroci ągi przesyłowe naziemne, podziemne lub podwodne do transportu produktów chemicznych i innych produktów, stacje pomp;
    • rurociągi przesyłowe do transportu wody i ścieków, tj.: ruroci ągi przesyłowe naziemne, podziemne i podwodne do transportu wody i ścieków, stacje pomp, stacje filtrów lub ujęć wody;
    • linie telekomunikacyjne przesyłowe (nadziemne, podziemne lub podwodne), systemy przekaźnikowe, sieci radiowe, telewizyjne lub kablowe, stacje przekaźnikowe, radary, maszty, wieże i słupy telekomunikacyjne i infrastrukturę radiokomunikacyjną;
    • linie elektroenergetyczne przesyłowe nadziemne lub podziemne, słupowe stacje transformatorowe (bez transformatorów) i rozdzielcze;
  15. rurociągi sieci rozdzielczej i linie kablowe rozdzielcze (wiersz 19) obejmujące:
    • rurociągi sieci rozdzielczej gazu naziemne i podziemne;
    • rurociągi sieci wodociągowej rozdzielczej, tj.: rurociągi sieci rozdzielczej wody, rurociągi sieci rozdzielczej gorącej wody, pary i sprężonego powietrza, studnie, fontanny, hydranty, wieże ciśnień;
    • rurociągi sieci kanalizacyjnej rozdzielczej i kolektory, oczyszczalnie wód i ścieków (wiersz 20);
    • linie elektroenergetyczne i telekomunikacyjne rozdzielcze (nadziemne lub podziemne) i instalacje pomocnicze (stacje i podstacje transformatorowe, słupy telegraficzne itp.), lokalne sieci telewizji kablowej i związane z nią anteny zbiorcze;
  16. kompleksowe budowle na terenach przemysłowych (wiersz 21) zawierające kompleksowe obiekty budowlane przemysłowe (elektrownie, rafinerie itp.), które nie mają formy budynku i obejmujące:
    • budowle dla górnictwa i kopalnictwa, eksploatacji złóż węglowodorów, eksploatacji kamieniołomów, żwirowni itp. (np. stacje załadowcze i wyładowcze, wyciągi szybowe itp.), budowle wytwórni gipsu, cementowni, cegielni, wytwórni materiałów budowlanych ceramicznych itp.;
    • elektrownie wodne lub cieplne wytwarzające energię elektryczn ą (np. elektrownie opalane węglem, elektrownie atomowe), elektrownie napędzane wiatrem, budowle zakładów do przetwarzania paliwa nuklearnego, spalarnie odpadów;
    • zakłady chemiczne, tj.: budowle, będące częścią zakładów chemicznych, petrochemii lub rafinerii naftowych, urządzenia końcowe dla węglowodorów, koksownie, gazownie;
    • zakłady przemysłu ciężkiego, gdzie indziej niesklasyfikowane, tj.: budowle będące częścią terenów zakładów przemysłu ciężkiego (wielkie piece, walcownie, odlewnie itp.);
  17. budowle sportowe i rekreacyjne (wiersz 22) obejmujące:
    • boiska i budowle sportowe, tj.: zagospodarowane tereny sportowe przeznaczone do uprawiania sportów na świe- żym powietrzu, np. piłka nożna, baseball, rugby, sporty wodne, lekkoatletyka, wyścigi samochodowe, rowerowe lub konne;
    • budowle sportowe i rekreacyjne pozostałe, tj.: wesołe miasteczka lub parki wypoczynkowe oraz inne obiekty na wolnym powietrzu np.: trasy i szlaki narciarskie, wyciągi orczykowe, krzesełkowe i kabinowe - zainstalowane na stałe, skocznie, tory saneczkowe, bobslejowe, pola golfowe, lotniska sportowe, ośrodki jazdy konnej, przystanie jachtowe oraz wyposażenie plaż i bazy sportów wodnych, ogrody i parki publiczne, skwery, ogrody botaniczne i zoologiczne, schroniska dla zwierząt;
  18. obiekty inżynierii lądowej i wodnej pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (wiersz 23) obejmujące:
    • obiekty inżynierii wojskowej, np. forty, blokhauzy, bunkry, strzelnice (poligony); wojskowe centra doświadczalne itp.;
    • obiekty inżynierii lądowej i wodnej, gdzie indziej niesklasyfikowane, łącznie z terenami wyrzutni satelitarnych; porzucone obiekty byłych terenów przemysłowych lub miejskich, wysypiska śmieci i miejsca składowania odpadów.

Instrukcja obsługi formularza elektronicznego sprawozdania DG-1

Sprawozdanie DG-1 należy wypełnić w terminie do 5 dnia roboczego po każdym miesiącu sprawozdawczym.


Aby wprowadzić sprawozdanie należy wypełnić dostępne pola na wszystkich dostępnych stronach z danymi, w przypadku wystąpienia znaczących zmian należy wypełnić stronę "Uwagi dotyczące znaczących zmian"
Jeżeli jednostka wypełnia załącznik należy wypełnić dodatkowe strony z załącznikiem do meldunku DG-1 dla przedsiębiorstw budowlanych

  • Strona 1 : Dane podstawowe:
    • dane jednostki sprawozdawczej
    • dane osoby sporządzającej sprawozdanie
    • dane jednostki obsługującej sprawozdawczość
  • Strona 2 : Dział 1. Podstawowe dane o działalności gospodarczej
  • Strona 3 : Dział 2. Dane uzupeniające dla jednostek przemysłowych
  • Strona 4 : Dział 3. Dane uzupełniające dla jednostek świadczących usługi transportowe
  • Strona 5 : Uwagi dotyczące znaczących zmian (wypełnić tylko w przypadku istotnych zmian)
  • Strona 6 (w miesiącach kończących kwartał): Dane podstawowe:
    • dane jednostki sprawozdawczej sporządzającej załącznik do meldunku DG-1
    • dane osoby sporządzającej załącznik do meldunku DG-1
  • Strona 7 (w miesiącach kończących kwartał): Dział 1. Sprzedaż produkcji budowlano-montażowej wykonanej na terenie kraju siłami własnymi, tj. bez podwykonawców, według rodzajów obiektów budowlanych
Uwaga!
Numery poszczególnych stron mogą ulec zmianie w zależności od obowiązku wypełniania poszczególnych działów przez jednostkę.

Po wprowadzeniu danych należy zapisać sprawozdanie klikając ikonę Ikona zapisz znajdującą się na górze strony. Spowoduje to zapisanie i skontrolowanie wprowadzonych wartości. Jeśli wystąpią błędy, obok pól z błędnymi wartościami pojawią się odpowiednie ikony. Aby wyświetlić wszystkie błędy występujące na sprawozdaniu należy kliknąć ikonę Ikona błędy .

Uwaga!
Po wypełnieniu sprawozdania należy je zatwierdzić klikając ikonę Ikona zatwierdź . Należy również pamiętać o tym, że każde wejście na zatwierdzone sprawozdanie powoduje cofnięcie zatwierdzenia. Takie sprawozdanie należy zatwierdzić ponownie.

Aby wydrukować sprawozdanie należy kliknąć ikonę Ikona drukuj. Spowoduje to otworzenie się dodatkowego (nowego) okna z wydrukiem sprawozdania. Dodatkowo możliwy jest wydruk zatwierdzonego sprawozdania z ekranu potwierdzającego zatwierdzenie sprawozdania poprzez kliknięcie w przycisk "Wydruk".


Dziękujemy za zapoznanie się z powyższymi informacjami. Mamy nadzieję, że ułatwią one Państwu korzystanie z formularza elektronicznego DG-1